Ik sta nu intussen een achttal jaar in het onderwijs, maar ik werkte nog maar heel zelden in hetzelfde leerjaar. Ik kreeg opdrachten voor het zesde, het vierde, het derde en het tweede, ik was een tijdje ambulante leerkracht en ik gaf ook soms muzische in het vijfde. Op die manier leerde ik al heel veel bij en kreeg ik zicht op wat kinderen in een welbepaald leerjaar in grote lijnen moeten kennen. Toch wil ik me daarin nog wat verdiepen en zeker voor het tweede leerjaar.
Voor het tweede jaar op rij sta ik in het tweede en eigenlijk wil ik voor elk vak een oplijsting van de doelen maken. Zo hoef ik me niet meer zo nauwgezet aan de handleiding te houden en kan ik er beetje bij beetje mijn eigen ding mee doen, zonder op mijn donder te krijgen bij een mogelijke inspectie.
Dit gezegd zijnde ben ik nu stelselmatig alle leerplannen aan het doorlopen. In het weekend deed ik dat voor schrift. In het leerplan staan een aantal doelen voor de kleuters, maar ook voor de eerste graad en voor het derde leerjaar. Ik zette ze netjes op een rij en bekwam onderstaande lijst.
Doelen schrift
Aanvankelijk schrijven in 1ste en 2de leerjaar
39 De leerling kan de verschillende cijfers en kleine
letters, de lees- en rekentekens in handschrift uitvoeren (eerste leerjaar),
d.w.z.:
39.1 De cijfers van
0 tot 9 afzonderlijk kunnen schrijven
39.2 De meest
voorkomende leestekens (. ? ! in 1ste en , : in 2de
leerjaar) en rekentekens (+ - + < > in 1ste en x : ( ) in 2de)
kunnen schrijven
39.3 Alle kleine
letters van het alfabet afzonderlijk kunnen schrijven
40 De leerling kan de verschillende hoofdletters in
handschrift uitvoeren, d.w.z. alle hoofdletters afzonderlijk schrijven (tweede
leerjaar)
41 De leerling heft bij het schrijven zo weinig
mogelijk zijn pen op
42 De leerling kan vloeiend schrijven in een
behoorlijk tempo
43.1 De leerling
kan alle kleine letters van het alfabet in woordverband schrijven (eerste
leerjaar)
43.2 De leerling
kan alle hoofdletters in woordverband schrijven (tweede leerjaar)
44 De leerling ontwikkelt een sober schrift waarbij
alle overbodige krullen en halen worden vermeden
45 De leerling schrijft cursief met een helling van
ongeveer 15°
45.1 Voor de
rechtshandigen een helling naar rechts van ongeveer 15°
45.2 Voor de
linkshandigen eventueel een helling naar links
46 De leerling ontwikkelt een leesbaar handschrift
46.1 Het
schrift heeft een ‘optimaal leesbare’ letterverhouding
46.2 De
leerling ontwikkelt een regelmatig handschrift
47 De leerling heeft een blijvende aandacht voor een
leesbaar schrift
48 De leerling is gericht op nauwkeurigheid, inzake
liniƫring en vormgeving
49 De leerling heeft inzicht in de structuur (vorm,
opbouw, verhouding) van de verschillende cijfers en kleine letters, van lees-
en rekentekens en kan dat ook verwoorden
50 De leerling heeft inzicht in de structuur (vorm, opbouw,
verhouding) van de verschillende hoofdletters en kan dat ook verwoorden
Voortgezet schrijven vanaf het 3de leerjaar
51 De leerling beheerst ook de moeilijkste
structuurvormen en verbindingen van het handschrift
52 De leerling kan zich op een vlotte manier van zijn
persoonlijk handschrift bedienen
53 De leerling heeft een schrift dat verbonden is
54 De leerling heeft een schrift dat leesbare vormen
heeft
55 De leerling heeft een handschrift dat regelmatig is
56 De leerling legt eigen accenten in zijn schrift,
binnen een conventioneel schrijfpatroon
57 De leerling streeft naar een verzorgd handschrift
in het bijzonder als hij schrijft voor anderen
58 De leerling heeft, ook in de meer persoonlijke
vormgevingen, een blijvende aandacht voor een leesbaar geschrift
59 De leerling is zich ervan bewust dat de vormgeving
van het handschrift deels afhankelijk is van de situatie
60 De leerling gebruikt een bladspiegel in
verschillende toepassingen
61 De leerling weet dat er verschillende soorten schrift
bestaan
Het is uiteraard veel makkelijker als je deze doelen kan bundelen in een mapje in plaats van alle leerplannen steeds bij je te hebben. Wens je deze doelen in een kort Word-document? Kijk dan snel hier.
Bron:
* Leerplan schrift
Geen opmerkingen:
Een reactie posten