Vandaag weer vier nieuwe spelletjes waar je meteen mee aan de slag kan.
Wolfje, hoe laat is het?
De leerlingen staan aan één zijde van het terrein. In het midden staat één leerling, de wolf. De leerlingen moeten vragen: ‘Wolfje, hoe laat is het?’ De wolf antwoordt met een uur (bijvoorbeeld 9u). Dan moeten de leerlingen het aantal stappen doen richting de wolf. De leerlingen blijven vragen hoe laat het is. Wanneer de wolf antwoordt: ‘Etenstijd!’ draait deze zich om en probeert zoveel mogelijk leerlingen te tikken. De leerling die als eerste getikt is, wordt dan de wolf. Of de leerkracht duidt dan iemand aan (want sommige leerlingen zullen niet meer weglopen omdat ze de wolf willen zijn).Prooien vangen
Als je de eerste keer dit spel speelt, toon dan de video over de voedselketen van Schooltv.Buiten worden er vier tikkers aangeduid. Deze vier tikkers krijgen elk een kaartje met een dier rond hun nek (leeuw, kip, spin en kat). De andere leerlingen staan aan de kant van het terrein en krijgen ook een dier rond hun nek (muis, vlieg, zebra of worm). Als de leerkracht één van deze vier dieren roept, moeten de leerlingen overlopen. Alleen het dier dat in de voedselketen net boven dit dier staat mag de prooien proberen te vangen. De gevangen prooien kunnen aan de kant gaan staan, maar de gevangen dieren kunnen ook een jager worden.
Kaartjes hoef je uiteraard niet zelf meer te ontwerpen, ik maakte er voor mezelf en dus ook voor jullie!
Ze zien er als volgt uit...
Paardenrace
Wanneer je de eerste keer dit spel zal gaan spelen, dan is het aan te raden om eerst even te tonen wat een paardenrace is. Dit kun je aan de hand van volgende video...Bij de paardenrace doet iedereen alsof ze meedoen in een echte paardenrace op een renbaan. De leerkracht speelt de rol van verslaggever van de race. De rest gaat in een kring dicht naast elkaar op hun knieën zitten (kan ook: achter de banken rechtstaan). Zodra de race start, begin je met twee vlakke handen op de benen te kloppen. Ze bootsen het hoefgetrappel na. En terwijl ze continu op de benen blijven kloppen, reageren ze op het commentaar van de verslaggever door de bewegingen: de paarden zijn onderweg: kloppen op de vloer, de paarden gaan door de waterbak: roepen ‘plets, plets, bocht naar links: iedereen leunt naar links, bocht naar rechts: iedereen leunt naar rechts, voor de tribune: iedereen doet de wave!, een groep Japanners tegenkomen: foto’s trekken,…