zaterdag 15 februari 2020

Leesfiches voor AVI Start en AVI M3

De voorbije week moesten wij nog eens het leesniveau van onze kinderen testen. Ik heb altijd wel wat problemen met van die algemene toetsen (voor heel Vlaanderen en soms ook Nederland), vooral omdat we altijd maar moeten differentiëren en bij deze toetsen dan niet. Oké, er moet ergens een lijn getrokken worden, maar bepaalde toetsen zijn voor enkele leerlingen gewoon niet haalbaar. Toch worden we verplicht om ze af te nemen. Dat vind ik niet altijd fijn. Mijn kinderen in de klas trouwens ook niet ;).

Dit gezegd zijnde wil ik vandaag even vertellen hoe ik straks aan de slag zal gaan met de resultaten van de nieuwe AVI-testen. Heb je daar geen oren naar, scrol dan meteen door naar beneden. Daar zul je de leesfiches vinden die je zoekt ;).

Binnen de nieuwe leestoetsen krijgen de leerlingen een niveau toegewezen. Dit kan gaan van 'Start' tot 'Plus'. M3 staat voor midden eerste leerjaar, E3 voor einde eerste leerjaar, M4 voor midden 2de leerjaar enz. M staat altijd voor midden, E altijd voor eind. Trek gewoon twee af van het cijfer en je bekomt het leerjaar. Deze codes komen immers uit Nederland en daar is groep 3 het eerste leerjaar, groep 4 het tweede leerjaar,...

Afbeeldingsresultaat voor AVI oud en nieuw

Zoals sommigen onder jullie weten, sta ik al een aantal jaren in het tweede leerjaar. Het is dus de bedoeling dat mijn leerlingen nu ongeveer op M4 uitkomen. In de ideale wereld zou dat ook zo zijn. Maar zoals jullie al kunnen raden... in de realiteit is het vaak helemaal anders. Tien kinderen uit mijn klas scoren op niveau of hoger, de andere kinderen hebben zeker nog wat extra leestijd en inoefening nodig. 

Daarom ben ik van plan om vanaf maandag samen met hen aan de slag te gaan. Oké, we deden dat al op vele manieren (waarover later zeker meer), maar ik zou hen graag nog wat extra willen begeleiden. Een aantal jaren terug maakte ik goeie leesfiches per niveau, maar die vlogen aan de kant en ze werden eigenlijk niet meer in mijn klaspraktijk ingezet. Omdat ik er toen echt veel tijd in stak en ze zeker hun meerwaarde hebben, wil ik ze vanaf volgende maandag weer introduceren.

Ze zien er als volgt uit...



Ik heb een oplijsting gemaakt van al mijn leerlingen en gekeken waar de noden het hoogst zijn. Omdat we op andere momenten al met heterogene groepen werken, ben ik van plan om voor dit onderdeeltje van lezen (extra ondersteuning) met kleine homogene groepen aan de slag te gaan. Twee kinderen van mijn klas zitten nog op AVI-Start, vier op M3. Ik opteer om daar twee groepjes van te maken. Uiteraard kun je deze ook samenzetten. Veertien kinderen zitten op E3. Deze splits ik in twee groepen van 7. Daarnaast zijn er nog zeven kinderen die al op M4 zitten en drie die daarboven uitkomen. Twee anderen waren tijdens de testing ziek en zullen nog ergens kunnen aansluiten. 

Aangezien ik elke dag 32 kinderen mag verwelkomen, heb ik dagelijks hulp van uitstekende collega's. Vanaf maandag zal ik proberen om me een 40-tal minuutjes uit mijn klas terug te trekken zodat ik met die afzonderlijke groepen kan gaan lezen. De kinderen onder niveau wil ik graag vier oefensessies per week geven, de kinderen op niveau of hoger één per week. Ik zou kunnen opteren om het eerlijker te verdelen, maar voorlopig wil ik het even zo proberen. Alleen met de mindere lezers oefenen vind ik spijtig want ik wil iedereen zoveel mogelijk kansen bieden. 

Wil je zelf ook graag aan de slag met de fiches? Dan kan dat! Hieronder kun je ze meteen downloaden. Ik druk ze af op gekleurd papier zodat het duidelijk is welke fiches er van welk niveau zijn. Ik gebruik de kleuren uit bovenstaande tabel (rond de AVI-niveaus). Dan zijn dat meteen ook de kleuren die op mijn boekjes voor Slingerlezen hangen (waarover later zeker nog meer!). Vroeger zette ik het niveau onderaan de pagina, maar soms werd daar wat lacherig over gedaan, bij de kinderen onderling. Dat wil ik zeker vermijden. Al zijn er altijd wel een paar slimmeriken die snel beseffen dat een welbepaald kleur veel makkelijker is dan een ander.

Sommigen onder jullie zullen de fiches misschien herkennen, ik postte ze hier ooit al eens. Maar ik paste ze hier en daar wat aan, haalde de typfouten eruit en liet het niveau dus verdwijnen :).


Wil je de andere meteen ook kunnen gebruiken? Dan kan dat! Stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com en voor een vrijwillige bijdrage krijg je alle fiches die ik voor elk niveau heb gemaakt zo snel mogelijk toegestuurd!

Nog een fijne zaterdagavond iedereen!

2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...