vrijdag 21 augustus 2020

Een schoolagenda voor de kids met voorblad en bladwijzers

 Het is al een hele tijd dat ik dezelfde agenda in mijn klas gebruik, namelijk deze...

Administratieve uitgaven - Klasagenda's - VAN IN


Waarom precies deze weet ik niet, dat was al zo van voor mijn tijd. In het eerste leerjaar werken ze met een handgemaakt sjabloon, ik nam voor een keer iets over van mijn voorganger. 

Omdat het onderwijs kosteloos moet zijn, kaft ik elke agenda zelf met gewoon bruin kaftpapier. Maar ik zou Gietje niet zijn als ik het daarbij liet ;). Daarom maakte ik binnen mijn klasthema een voorblad, eentje voor de jongens en eentje voor de meisjes.


Wil je dit voorblad ook graag inzetten? Dan kan dat! Uiteraard is het ook aan te passen naar jouw klas/school. Het onderste kadertje maakte ik met Paint en is makkelijk te wissen (of te overschrijven).

Voorblad agenda jongens

Voorblad agenda meisjes

Binnenin de agenda bevestig ik dan een bladwijzer. Ik doe dat eigenlijk heel eenvoudig. Ik maak een naamkaartje en lamineer dit.  Het plastic aan de zijkant laat ik eraan hangen zodat ik daar een gaatje in kan maken (dan hoeft dat niet in het kaartje zelf) en door dat gaatje steek ik een touw. Dat touw wordt rond de rug van de schoolagenda gebonden en bovenaan strak dichtgeknoopt. Als je niet goed begrijpt wat ik bedoel, dan probeer ik het op het einde van het vakantie nog eens met foto's te duiden. Tegen dan werden de agenda's al geleverd.

De bladwijzer ziet er als volgt uit...



Hoe de agenda bij mij wordt ingevuld, leg ik je later nog eens uit, maar alles wat in de kinderen hun agenda staat, hangt bij mij ook aan mijn klasdeur (omdat mijn bord te klein is). Dit is een slechte (en niet al te propere foto), maar ik heb even geen andere. Intussen ziet dat er alweer wat anders uit, maar oké... je hebt een idee.

Aan de hand van pictogrammen wordt er aangeduid welk huiswerk de kinderen krijgen en onder het pictogram van de dag noteren we de datum. Daarvoor heb je een aantal dingen nodig...

Hokje voor de datum

Lijnen (zie hierboven op de foto)

Pictogrammen dagen van de week

Pictogrammen vakken agenda

Brief en zwemmen

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...