dinsdag 25 augustus 2020

Eerste huiswerkje van het schooljaar

Vroeger gaf ik op de eerste schooldag geen huiswerk, maar ik merkte doorheen de jaren dat sommige kinderen daar eigenlijk echt naar verlangen. Ze zijn nieuwsgierig en willen weten hoe het in het tweede leerjaar in z'n werk zal gaan. Wat zullen ze moeten doen, zullen ze het leuk vinden,... 

Daarom koos ik er een paar jaar geleden voor om toch al iets kleins met hen mee te geven. 

In mijn klas werk ik met twee huiswerkmapjes. Waarom? Omdat ik mezelf dan iets meer tijd geef om de huiswerken te verbeteren. Als het ene bijvoorbeeld op donderdag meegaat en ik krijg het vrijdag terug, dan hoef ik het niet tegen 's avonds klaar te hebben om opnieuw mee te geven. Vandaar twee mapjes. Ik koos voor blauw en oranje bestekmapjes. Ik voorzie ze van een naamkaartje in mijn klasthema.


Wil je ook graag deze kaartjes gebruiken? Download ze dan hieronder.

Op de eerste bladzijde van de agenda moeten er een aantal gegevens ingevuld worden. Ik doe dat zelf al voor een stukje (aan de hand van een sticker), maar de rest laat ik aan de kinderen en hun ouders over.

De sticker ziet er als volgt uit...

Ik zie nu pas dat ik de familienaam van mijn collega er niet bij zette... Zal voor volgend jaar zijn want ik heb de stickers al afgedrukt en klaargelegd. Maar dit sjabloon kun je uiteraard ook snel aanpassen aan jouw wensen en jouw school. Surf vooral niet naar mijn klasblog, die werd vorig jaar danig verwaarloosd. Ik probeer er dit jaar weer werk van te maken.

Wil je de sticker ook gebruiken? Klik dan hieronder.

Sticker agenda

De rest van de bladzijde ziet er zo uit (ik plak dus de sticker onderaan) ...

Om de schrijfvaardigheid van de leerlingen al eens te bekijken, bedacht ik een eerste huiswerkje. Hierbij moeten ze van mij hun voornaam invullen, hun naam en adres mogen ze. Aan de hand van dit blad leg ik dat zowel aan de kinderen als aan de ouders uit.


Op de lijntjes heb ik voor ieder kind zijn of haar familienaam en adres ingevuld. 

Als je dit typt of gewoon laat schrijven met behulp van de ouders zorgt dat soms wat voor frustraties. Ze willen het wel, maar kennen bijvoorbeeld de verbindingen niet meer zo goed of hebben bijvoorbeeld de y niet leren schrijven in het eerste leerjaar. Daarom schrijf ik alles voor. Een beetje werk, maar uiteindelijk was ik daarmee in een klein halfuurtje klaar voor mijn 28 leerlingen. Het is nog nooit gebeurd, maar het huiswerk ligt dus al een kleine drie weken van op voorhand klaar :).

Wil je dit blaadje ook graag gebruiken, integraal of ter inspiratie? Download het hieronder dan!

Huiswerk eerste schooldag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...