donderdag 13 augustus 2020

Yoga, voor klein en groot een verrijking

Een paar jaar terug werd een yogagroepje bij ons op school opgestart. Een collega van mij stelde voor om te gaan, maar ik vond het in eerste instantie echt niets voor mij. Ik dacht aan een Oosters muziekje, wat wierook en vooral stilte... Iets waar ik wel van kan genieten, maar ook iets waar ik zelf zelden voor zorg. Zeker als ik in gezelschap ben. Toch liet ik me overhalen. De eerste keer deed ik er misschien wel nog wat lacherig over en verstoorde ik de boel nog lichtjes, maar daarna miste ik eigenlijk zelden nog een les. Het is iets vreemds met yoga. Ik zou je de raad geven om het ook eens te proberen en vooral de dingen te doen die jij leuk vindt. Want er zijn echt wel heel veel verschillende mogelijkheden! Voor de lezers onder ons is er trouwens heel wat interessant materiaal te vinden (als je jezelf eerst wat wil verdiepen).

Omdat ik tijdens de yogamomenten al tranen met tuiten heb gelachen (terwijl dat eigenlijk in een echte yogales niet zou mogen, maar onder collega's dus wel), maar ook vaak heb gehuild weet ik dat het ongelooflijk veel met me doet. En dat wil ik ook de kinderen uit mijn klas eens laten ervaren. Het stond al een tijdje op mijn lijstje met tussendoortjes, maar daarbij vereenvoudigde ik de houdingen uit mijn eigen lessen wat. Met de hele coronaperiode en de vakantie had ik wat meer ruimte en nam ik de tijd om echt verschillende houdingen uit te werken, aan de hand van een boek van Evy Gruyaert.
Ik maakte een heus draaiboek van hoe je 'Kinderyoga' in de klas kan inzetten. Wanneer de kinderen vier tijdens mijn tussendoortje gooien, doen we één van de opdrachten uit het boek. Ik werkte alles volledig uit, met Powerpoints, filmpjes en wandplaten. Er zijn zowel massages, ademhalingsoefeningen als asana's (yogahoudingen) en deze kunnen in de hele lagere school ingezet worden. 

Mijn draaiboek ziet er als volgt uit...
(met een volledige uiteenzetting van hoe je de oefeningen kan inzetten in de klas)

Benieuwd naar meer? Klik dan hieronder op de link! Dan vind je 12 bladzijden vol boeiende oefeningen met alle nodige instructies.



Heb je interesse in al het andere materiaal? Laat me dan zeker iets weten! Stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com  of laat je e-mailadres hieronder in een reactie achter.



102 opmerkingen:

  1. Graag!
    charlotte.van.damme@outlook.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel graag.
    derboven_kelly@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zou leuk zijn! dorien.dockx@demeerpaal.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor de turnleerkracht die elke week yoga geeft. elswenseleers@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi materiaal! Ik ben benieuwd naar meer. Dit is zeker inzetbaar de komende jaren.
    tine.depodt@sbswaregem.be
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi materiaal! Ik ben benieuwd naar meer. Dit is zeker inzetbaar de komende jaren.
    tine.depodt@sbswaregem.be
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi materiaal! Ik ben benieuwd naar meer. Dit is zeker inzetbaar de komende jaren.
    tine.depodt@sbswaregem.be
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja dat wil ik heel graag doen.heb al wat lesjes en kaarten maar door graadsklas wat meer nodig om af te wisselen.deblanderinge@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel graag! carleersarah@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Graag! Zeer mooi uitgewerkt. diddenkimberly@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties tot 7:50 (14 augustus) beantwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Graag, super , bedankt, ingridvanhuffel@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waaaw, knap materiaal. Ik wil zeker de rest zien! Liesbeth.thibo@hotmail.com alvast heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook interesse! molsrune@gmail.com
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ons jaarthema is oa. rust, ...
    Dus graag: marieke.planckaert@veldschool.be

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo leuk! Zelf al yoga les gevolgd , maar nog niet met mijn klas. Zou dat wel eens willen proberen.
    melanievanthournout@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super leuk voor in de klas. Ik wil dit graag uitproberen. Alvast hartelijk bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur je me een mailtje? Dan weet ik waar ik het naartoe moet sturen.

      Verwijderen
  19. Ik zou dit heel graag gebruiken in de klas. Bedankt alvast. nastasiaverfaillie@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zou ik graag ook eens proberen!
    elien.debaets@arkorum.be

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh super!
    Ik zou het ook graag willen.
    sarahsmeets01@gmail.com
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw leuk! Ik krijg het ook graag �� irisnys@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zou fantastisch zijn in mijn bijenklas!
    ptje_wydhooge@hotmail

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk om in te zetten als tussendoortjes of eens al een les!
    juffien@cpjmls.be

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel graag, dank je wel !
    isabel.landuyt@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel graag, dank je wel !
    hannah.demets@sgimpact.be

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Graag! Dank U😋
    Dejonghe.emma@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ook interesse: himsha.vanhaecke@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super, ik zou het ook graag willen krijgen aub. melanie_jespers@hotmail.com.
    Dank u wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oo super! Heb veel interesse!
    Ophelie.lenaerts@outlook.be

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hier kan ik de PPT's niet openen. Dus krijg ik het het materiaal graag op greta_declercq@hotmail.com. Dank u wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oh super!Heel veel interesse: lienverhasselt@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  33. zeker interesse.
    Christine.pelgrims@kraal.be

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Fantastisch!
    nele_demets@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zeker interesse om dit ook te proberen in de klas, dus als je het ziet zitten, mag je sturen naar milik.sandra@gmail.com Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Veel interesse om te proberen in mijn klasje! Als het lukt, mag je het sturen naar machteld.lhoyes@de-regent.be
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heb ook wel interesse !! Hartelijk dank ! anja.verryken1@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  38. wauw leuk!
    hier wil ik mee aan de slag in de klas!

    trui.beerten@paridaens.be

    Dankjewel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Graag, met dank.
    Magalivmoerkercke@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super fijn!
    Dit zou ik ook graag ontvangen.
    kristel.braeken@debloesem.be

    Dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik heb ook interesse: lize.wouters@hotmail.com.
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Interesse! jufsophiej@talentenhuis.be

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik ben ook benieuwd naar meer �� an-sofie.t@live.be

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Heel veel interesse! laura.reumers@outlook.be

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heel graag! axelle.demeyere@sint-rembert.be

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mag ik aansluiten???? mariannerondas1963@hotmail.com
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hey!
    Graag!
    magaly.baele@onderwijs.gent.be

    Merci om te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Heel graag! Knap materiaal dat jij altijd maakt!
    Charlotte.vanhemelryck@hotmail.com
    Alvast bedankt 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wauw, ik ben ook benieuwd.. alvast bedankt!

    ilseapers@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Super knap! Hier ook heel graag!
    vandendwijecharlotte@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Super knap! Hier ook heel graag!
    vandendwijecharlotte@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Heel graag ! Zou dit schooljaar hier ook mee willen werken ! Alvast bedankt, An

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Heel graag, tof materiaal! annesophie_vancalster@hotmail.com
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. annelies_4@live.be
    Heel veel interesse!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. lottevde14@gmail.com
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Waaaw! Zeer mooi materiaal! Leen.vandenbulcke@coconrieme.be. Alvast bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Kei leuk, lisanne_p@hotmail.com
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Anne-Sophie Vandaele14 augustus 2020 om 18:32

    Heel graag! annesophie.vandaele@detandem.be Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Super bruikbaar! GRAAG!patricia.suykens@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Wat knap gedaan en super dat je dit wil delen. Dit wil ik ook wel uitproberen. p.ilse@telenet.be. Alvast hartelijk bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Heel graag
    poesen@gmail.com
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Heel graag! ingridfabri1111@gmail.com Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Wat goed van je! Ik zou er heel graag gebruik van willen maken in mijn klasje! katrien_motmans@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Wauw! Super knap! Ik zou er heel graag gebruik van willen maken in de klas. Dank je wel voor dit mooie werk! jufveronique@basisschoolimpuls.be

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Dit zou heel fijn zijn om te doen. Nele.brondeel@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Vorig jaar in het museum een kleine intro gehad, ik heb zeker interesse in het materiaal. Smaakt naar meer ;-) Marjolijnsmeets1985@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Super! Heel graag zelfs. Bedankt voor het delen. Mallorie.abbenhuijs@gmaim.com

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Oh zo tof! Ik speel al een tijdje met het idee om yoga te introduceren in de klas, maar wist nooit waar te beginnen.
    jocartigny@msn.com

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Interesse! Bedankt!
    dellevoetdeborah@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Knap hoor! Ik ben geïnteresseerd: das.melissa@hotmail.com
    Bedankt voor je leuke ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Interesse. Jij maakt super veel leuke dingen. Ilse.Callaerts@kov.be

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Veel interesse��
    Het ziet er prachtig materiaal uit.

    Femkelipiec@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ook interesse! Ziet er leuk uit!
    eveline_de_ridder@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  75. OOh, heel graag!

    stephy.dewilde@hetlaerhof.be

    BeantwoordenVerwijderen
  76. waauw, tof materiaal. ik zou dit graag uittesten in mijn graadsklas (3de-4de leerjaar) lieve.saman@de4sprong-3d.be

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Graag.. ziet er super rustgevend uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Leuk materiaal om uit te testen in de derde graad. els.vannevel@gsdewindwijzer.be

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Tof materiaal. Ik had graag nog meer materiaal om te gebruiken in mijn klas. Alvast bedankt. douce_an@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Wauw dit ziet er heel mooi materiaal uit! Jouw materiaal zou super zijn om met yoga te starten in de klas. chloe.vandamme@fusieschool.be

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Wauw! Prachtig materiaal. Dit kan ik zeker ook gebruiken in mijn klas. Mijn e-mailadres is v.vancleemput@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Beantwoord tot 28 augustus 2020, 20:41.

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Véronique Groenendyk13 juli 2021 om 14:57

    Wauw! Ik heb wel interesse. Ik zou graag volgend jaar met yoga in de klas starten. Alvast bedankt!
    jufveronique@basisschoolimpuls.be

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...