dinsdag 18 augustus 2020

Kruiswoordraadsels, Zweedse raadsels en een heus draaiboek voor mijn spelletjeskwartier

Las je de aflevering van zaterdag nog niet, dan doe je dat misschien eerst best wel even. Dan ben je op de hoogte van mijn spelletjeskwartier en mijn uitwerking voor 36 weken lang spelplezier.

Ik had het toen al over makkelijke sudoku's, boggle en dammen en vandaag wil ik de rest van mijn spelletjes uit de doeken doen. Na Nieuwjaar ga ik steeds met cijferraadsels aan de slag. Hier staat logisch denken centraal.

Ben je benieuwd naar alle andere raadsels? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Daarna leer ik de kinderen ook hoe je een Zweeds raadsel moet invullen. Ik baseerde me daarvoor op een boekje van Puzzel je slim! Het eerste raadsel vergroot ik uit en deel ik in het klein aan de kinderen uit. We gaan samen aan de slag. Uiteraard kun je bepaalde kinderen sneller zelfstandig aan de slag laten gaan. Sommige leerlingen hebben iets langer begeleiding nodig. Alles hangt af van je klasgroep. Soms laat ik de kinderen alleen werken, andere keren met twee of zelfs samen met het hele team. Ze kunnen bij deze activiteit heel wat van elkaar opsteken!

De puzzels zien er als volgt uit...

Vind je het boekje niet? Laat me dan iets weten!

De volgende etappe van het spelletjeskwartier stopt opnieuw bij de sudoku's. Nu ga ik een stapje verder en oefen ik ook in groottes van 6 op 6 en 9 op 9. Frustreer je niet als die hele grote niet meteen lukken. Sommige kinderen vinden het een heerlijk tijdverdrijf, andere leerlingen snappen er niets van. Dit groepje neem ik dan meestal bij mij om samen (en begeleid) op zoek te gaan naar de oplossing. 
Ook hier begin ik met een sudoku met figuren, daarna schakel ik over op raadsels met cijfers.

Benieuwd  naar alle andere sudoku's? Geef me dan een seintje!

Voor de kruiswoordraadsels baseerde ik me op het volgende boekje van Deltas. Er staan heel wat verschillende oefeningen in en je hebt dus meer dan voldoende materiaal. Kun je het niet op de kop tikken? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com, moest je geïnteresseerd zijn ;).

Spelenderwijs leren DELTAS 1


Tot hier mijn spelletjes. Ik hoop dat alles met deze twee postjes behoorlijk duidelijk is, maar ik weet natuurlijk waarover ik praat en misschien ben ik niet altijd even goed te volgen. Daarom maakte ik nog twee documenten. Eentje met een volledige beschrijving van hoe ik te werk ga en welk materiaal je nodig hebt, eentje waarin ik een draaiboek maak. Op die manier is het altijd heel overzichtelijk als ik het aan iemand anders wil gaan uitleggen :). Daar staan trouwens ook een resem ZILL-doelen die je met dit spelletjeskwartier bereikt!

Overzicht spelletjes

Draaiboek spelletjes


Heel veel plezier ermee!

5 opmerkingen:

  1. Ik heb interesse in de spelletjes. Zou je ze me willen mailen: nele.lerat@hotmail.com
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veerle De Clippel22 augustus 2020 om 19:14

    Hallo, ik sta na 25 eerste leerjaar voor het eerst in het tweede leerjaar. Zou je mij a.u.b. de spelletjes willen mailen? Alvast bedankt. veerle.de.clippel@sintjv.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Gietje
    Heb je weer knap gedaan!
    Ik ben geïnteresseerd in de cijferraadsels. Zou je ze me willen mailen: charlotte.vanhemelryck@hotmail.com
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, dit ziet er heel leuk uit. Ik gebruik de sudoku's in mijn klas. De kinderen zijn hier dol op. Ik ben ook geïnteresseerd in de cijferraadsels en de Zweedse raadsels. nona.vanhamel@vlspaal.be Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk! Mocht je de spelletjes willen delen, annelies.lauwers@kbrp.be Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...