woensdag 5 augustus 2020

Liedjes als tussendoortje

Het ging nu al heel vaak over spelletjes tijdens mijn tussendoortje, maar er zijn nog vijf andere categorieën mogelijk. Hier vertelde ik hoe we elke dag opnieuw twee keer een fijn ontspanningsmoment inlassen. 



Als er  met de dobbelsteen twee wordt gegooid, wordt er een lied aangeleerd. Daar vertelde ik op Gietjes Corner nog niets over. Ik gebruik daarvoor het liedjesboek 'Eigenwijs' (in een ver verleden moeten aankopen tijdens de opleiding) en de liedjes van het voorleesboek 'De Frutsels'. Bij deze knotsgekke verhalen hoort ook een heel leuke cd. Niet elk lied is even goed mee te zingen, maar dan kan het uiteraard ook als luisterlied worden ingezet. Wil je meer weten over dat voorleesboek, klik dan zeker eens op het label 'Voorlezen'.

Net als voor de spelletjes zorgde ik voor een handige tabel met heel wat mogelijkheden. De liedjes zijn in willekeurige volgorde te gebruiken en er zijn er zelfs een paar waarmee je in een muzische les verder aan de slag kan. Daar vertel ik je volgende week zeker nog iets meer over!

Ook nu werden er doelen aan de liedjes (en verwerking) gekoppeld. 

Wil je het document integraal bekijken, eventueel aanpassen en inzetten in je klas? Klik dan hieronder op de link!

Bij de liedjes horen ook een aantal materialen. Sommige zul je zelf bij elkaar moeten zoeken, andere heb ik uiteraard al voor jullie gemaakt. Die kun je ook allemaal gratis downloaden!



Ik drukte alles af op verschillende kleurtjes (voor elke groep een set kaarten) en verzamelde alles in omslagen. Voor die omslagen voorzag ik ook een label.


Wil je ook dit label graag gebruiken? Klik dan hieronder.

Voor het lied 'Ijskoud' gebruik ik een prent waar kinderen de inhoud kunnen op aanduiden. 



Bij het lied 'Me go bai wan soekroes ani' situeer ik samen met de kinderen Suriname op een wereldkaart. Ik doe dat wel eens vaker, ook bij onderwerpen van Karrewiet (waarover later wellicht nog meer).



Wil je ook graag de kaart gebruiken? Download ze dan hieronder.

Bij 'Er brandt een vuur' gebruik ik woordkaarten.

Ook bij 'Mijn zus is zes' zijn er woordkaarten beschikbaar.


Nog ander materiaal nodig? Of info over Eigenwijs of 'De Frutsels'? Aarzel dan niet om een mailtje te sturen naar gietjescorner@hotmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...