zaterdag 31 augustus 2024

Een letterdoos voor je bord

 Letterdozen voor de kinderen bestaan al heel erg lang, maar een aantal jaren terug maakte ik er ook eentje voor mezelf. En dit om de letters doorheen het jaar aan het bord te kunnen hangen. In een tweede leerjaar worden de afzonderlijke klankjes vooral in de eerste maand nog eens herhaald want het is voor sommige leerlingen toch twee maanden geleden dat ze ermee aan de slag gingen. Ik vind het dan ook belangrijk om die vooraan te visualiseren. Er hoeven daar weinig franjes bij, enkel de letters staan op die kleine wand- of bordplaten (hoe je het ook wil noemen). Jaren terug maakte ik ze in een blauwe en rode versie (omdat de juffen van het eerste deze kleuren gebruikten), maar sinds een paar jaar zijn het witte, blauwe, groene en oranje kaartjes (en dit door de overstap van Kameleon naar De Taalkanjers). De witte kaartjes zijn de medeklinkers, de blauwe de korte klinkers, de groene de lange klinkers en de oranje de andere klinkers. 

Dit ziet er dan als volgt uit...



Je merkt dat het deksel van de doos nog niet aan de nieuwe kleuren werd aangepast en ik vond nog niet meteen de tijd (en de zin) om dat te doen :).

In de doos heb ik kaartjes zonder en een reeks met magneten. Op die manier kan er ook gelezen worden met deze kaarten. 

Deel bijvoorbeeld je kaarten en uit en laat de kinderen luidop zeggen wat ze in hun handen hebben. Je kan uiteraard ook per groepje werken en dan doorschuiven. Of leg er vier neer per twee kinderen en laat ze luidop lezen. Je kan ook een klank zeggen en de leerlingen moeten dan het juiste kaartje opsteken,... Er zijn tal van mogelijkheden. Eens je een voorraad hebt, zul je er heel blij mee zijn :). Ik gebruik ze echt al jaren op allerlei manieren. Vroeger zat er ook nog een reeks hoofdletters in deze doos, maar die zit nu ergens anders opgeborgen. Door de opruimactie van deze zomer weet ik zelfs meteen waar :).

Voor de mensen die goed naar de doos kijken, merken ook dat er kleinere kaartjes in bewaard worden. Dit zijn de kaartjes die ik eventueel op de bank plak bij moeilijkheden of die meekunnen naar huis. Dan kan geef ik een reeks in een omslag mee om thuis wat extra te oefenen (als blijkt dat er iemand bepaalde klanken niet voldoende heeft geautomatiseerd).

Alle letterkaarten zien er als volgt uit...


Hieronder kun je de andere klanken downloaden.

Wil je alle letterkaarten graag gebruiken? Stuur dan zeker een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat hieronder een reactie achter. 

Ik wil ook nog even vermelden dat ik nog andere klankkaarten heb. Die stelde ik al in juli aan jullie voor. Die zien er als volgt uit...


Je leest er via de volgende link alles over: Klankkaartjes, een ondersteuning voor op de bank.

Wil je deze klankkaarten graag, dan kan je deze ook in je mailbox ontvangen. Ik hoor het graag!

Nog een fijn weekend gewenst!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sjabloon voor huiswerk schrijven rond hoofdletters

In de grote vakantie deelde ik een resem huiswerken rond de hoofdletters . Miste je die aflevering, dan kun je deze hier opnieuw bekijken. E...