dinsdag 14 januari 2014

Nummer 1 van de week, een tip voor elke klas of elk huishouden met een aantal kindjes

Het wordt steeds later tegen dat ik hier iets gepost krijg... Ik ga mij morgen wat moeten herorganiseren, geloof ik ;). Gelukkig is het dan woensdag en zou me dat wel moeten lukken. Op woensdag wordt het trouwens een recept en zorg ik er meteen ook voor dat er al iets voor donderdagmorgen klaar staat. Er wordt weer druk getypt, geknipt, geschreven, genaaid en gelezen. Materiaal genoeg dus. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!

Een tijdje terug liet ik hier mijn klastaken zien. Zo had ik er eentje voor het licht, voor het ophalen van boeken, maar ook voor het vegen van de klas en de nummer 1 van de week. Dit jaar draait dit nog niet zo goed omdat ik in het tweede nog zoekende ben. Er zijn echter heel wat mogelijkheden met dit kaartje.


* De juf van het eerste (Majella van Made by Mazella) gaf een paar schooljaren terug het nummer 1 van de week een trolley mee. In die trolley zaten spelletjes en wat extra materiaal. Zo kunnen de kinderen zich in het weekend vermaken. Ik kocht eerder dit jaar al een pennenzak en een luisterboek van Stilton en ben van plan om dit idee misschien in de grote vakantie voor het tweede uit te werken.
* Toen ik in het vierde leerjaar stond, kreeg de nummer 1 van de week een aantal taken. Zo moest het kind op donderdag iets uit de actualiteit voorstellen en mocht het op vrijdag een stukje voorlezen uit zijn/haar favoriet boek.

Uiteraard zijn er nog tal van andere mogelijkheden: 
* Geef het nummer 1 complimentjes deze week
* Nummer 1 mag zijn of haar favoriete muziek meebrengen voor de knutselles
* Als er te kiezen valt, mag de nummer 1 als eerste kiezen
* ...

Ook thuis is die nummer 1 zeker van toepassing. Er is wel eens ruzie over speelgoed of over de televisie. Op die manier kun je echt een rechtlijnige verdeling doorvoeren. Uiteraard kan dat ook kindje van de dag worden.

Veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...