donderdag 9 januari 2014

Weetjes - '14/2

Ik heb de laatste tijd echt wel veel nieuwe bezoekers en die komen wellicht meestal langs voor klasmateriaal. Toch post ik hier ook nog andere dingen. Zo ben ik - zoals sommigen wel weten - een 'weetjesvrouw'. Alles wat ik niet weet tracht ik op te zoeken en ergens te noteren. Vroeger was dat nogal vaak op losse blaadjes, maar nu krijgen ze een plaatsje op mijn blog. Zo vind ik ze tenminste terug... :)

Na het weetje over Nieuwjaar op 1 januari zijn hier 10 nieuwe weetjes. Veel leesplezier!

1. De Engelsman Isaac Newton (1643-1727) wordt gezien als een van de belangrijkste en invloedrijkste wetenschappers ooit. Zijn beroemde werk Philosophiae naturalis principia mathematica (1687) vormt de basis voor het grootste deel van de klassieke mechanica. Het handelt over de universele zwaartekracht en de drie wetten van beweging.

2. De Amerikaanse muziektheaterproductie Showboat uit 1927 wordt gezien als de eerste musical. Het stuk handelde over alcoholisme en rassenproblematiek.

3. De vader van Daniel Van Buyten was een professioneel worstelaar. Hij heet Francis Van Buyten.

4. Sandra Kim won het Eurovisiesongfestival in 1986. Dit was in Bergen, Noorwegen.

5. De eerste originele Nederlandse musical was Heerlijk duurt het langst (1965), geschreven door Annie M.G. Schmidt en gecomponeerd door Harry Bannink.

6. De Latijnse naam voor een ekster is pica. Het is ook een zeldzame eetstoornis waarbij men dingen die niet voor consumptie vatbaar zijn, eet (bv. zeep, takken, papier, sigarettenpeuken,…).

7. Het Albertparkstadion is de thuisbasis van voetbalclub KV Oostende.


8. De barcode werd uitgevonden door de Amerikaan Norman Woodland.

9. Ik vertelde het al eens eerder, maar herhaling kan nooit kwaad. De Zweed Ingvar Kamprad is nog steeds de oprichter van Ikea. In 1953 wordt de eerste showroom geopend in het Zweedse Älmhult, de eerste winkel volgt in 1958.

10. Boxing Day is tweede kerstdag.


Bronnen:
*DE GROTE KENNIS SCHEURKALENDER 2014 (naar een idee van Drs. Peter M. Verhey)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...