woensdag 10 juni 2015

Mijn verzameling huiswerkjes!

Vorige zondag had ik het al over een overzicht rond huiswerk, maar dat was eigenlijk niet helemaal volledig. Ik beloofde er jullie toen ook meteen bij dat ik nog eens een overzicht van mijn effectieve werkblaadjes zou laten zien. Bij deze krijg je deze vandaag gratis en voor niks. Sommige dingen zijn een idee, andere kun je gratis downloaden. Over mijn leesmap heb ik het hier niet meer, ik schreef daar al genoeg over en al het nodige materiaal vind je makkelijk via het label 'Lezen'.

Blaadjes  handleiding

Bij de handleiding Kompas zitten er een dertigtal huiswerkjes rekenen. Ik bewerkte sommige blaadjes, andere gebruik ik integraal. Ben je dus op zoek naar extra rekenblaadjes, dan kun je uit deze handleiding een aantal interessante huistaken kopiƫren. Ik zeg er wel meteen ook bij dat ze niet allemaal even goed zijn naar mijn aanvoelen.


Zonnekind

Hier had ik het al over de blaadjes in het tijdschrift 'Zonnekind'. Ze zijn niet altijd even bruikbaar, maar je moet ze er wat weten uit te pikken. Dit doet me eraan denken dat ik nog een paar dozen staan heb om even in te neuzen... :)

Mijn oefenschrift schrijven

Bij de Standaard Boekhandel vond ik de volgende boekjes. Hier lees je er wat meer over.


Ze lijken heel erg goed op de methode D'haese. Ik maakte een hoofding en plakte er de werkblaadjes onder. Voor elke hoofdletter is er een blad en daarnaast zijn er ook nog oefeningen met meerdere letters.


Deze hoofding vind je hier en kun je uiteraard weer gratis downloaden!

Tijd voor huiswerk

Ook de volgende boekjes vond ik in de Standaard Boekhandel. Ze kunnen dienst doen als huiswerk, maar zijn uiteraard ook op andere momenten in je klaspraktijk inzetbaar.


Meer info over deze boekjes vind je hier. Ze bestaan voor de hele lagere school en zijn opgedeeld in verschillende vakonderdelen. De blaadjes kan ik uiteraard niet delen want dan kom ik in de problemen met het auteursrecht ;).

Zelfgemaakte blaadjes

Spelling

Een blaadje rond de verdubbeling van de medeklinker na een korte klinker en het vervoegen van werkwoorden. Meer uitleg vind je hier. Uiteraard is het gratis te gebruiken!


Voor spelling maakte ik ook blaadjes om de onthoudwoorden van Kameleon wat extra te oefenen. Ik maakte per thema een blad, maar eigenlijk zijn die van thema 9 en 12 niet nodig. Er bestaan immers ook geen kaartjes van die thema's. Werk je met een andere handleiding, dan zijn ze - met wat aanpassingswerk - zeker ook inzetbaar.


Via de volgende link kun je makkelijk de blaadjes GRATIS downloaden.

Ik maakte ook een blaadje om de au/ou en tweeklanken als ooi, oei en zo meer in te oefenen. De onderste oefening is een herhaling op verwijswoorden.


Wil je ook dit blaadje graag gebruiken, kijk dan snel hier.

Een ander taalblaadje met onthoudwoorden is dit...


En dat vind je hier. Alweer GRATIS!

Rekenen

Een huiswerkje rond getallen tot 100. Het is de bedoeling dat de kinderen leren hoe een getal tot 100 in elkaar zit. Hoeveel tientallen zijn er? Hoeveel eenheden? Daarnaast moeten ze ook weten waar een getal zich in het honderdveld bevindt. Wil je meer weten over dit huiswerk? Kijk dan hier.


In het tweede leerjaar zijn de begrippen maal en gedeeld door heel belangrijk. Het is voor vele kinderen echter niet zo makkelijk om te begrijpen wat deze symbolen eigenlijk inhouden. Daarom maakte ik twee aparte blaadjes om dit nog wat extra in te oefenen.


Deze blaadjes zijn via de volgende link makkelijk te downloaden!

Schrijven

Naast de boekjes die hierboven vermeld staan, maak ik ook eigen blaadjes. Ik kopieer gewoon een aantal schrijflijnen en schrijf daar dan moeilijke verbindingen op. Aangezien ik deze oefeningen niet op de computer maak, maar met de hand kan ik ze hier niet met je delen. Je kunt er echter wel heel snel een paar zelf gaan maken. Schrijflijnen vind je op tal van websites. Ik gebruik meestal het volgende document.


Klascement

De meesten onder jullie kennen Klascement wel en ook ik steek daar vaak mijn licht op. Zo vond ik de boekjes van Sonja Peeters. Zij maakte voor elke maand een bundel met verschillende werkblaadjes. Die zet ik nu in voor mijn huiswerk. Ze zijn meestal een combinatie van rekenen en taal en herhalen de geziene leerstof op een aangename manier.

Ik toon hieronder een voorbeeld, maar ik zeg het er nog eens bij, het is niet van mijn hand. Ik deel ze dan ook niet op mijn blogje, dat zou oneerlijk zijn. Wil je ze graag gebruiken? Kijk dan snel even op Klascement.




Zo, ik denk dat dit het voornaamste is. Op die manier heb ik een groot aantal huiswerken waardoor ik niet elk jaar dezelfde blaadjes hoef te gebruiken. Ik kan inzetten wat ik op dat moment nodig vind.

Hopelijk zijn jullie hier ook weer mee op weg geholpen!

Bronnen:
* http://www.einsteinschooldehaan.be/klaslinks/2e-graad-wijkschool/2ws-2010-2011/
* http://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/informatief-12-jaar/9789044734126/-/mijn-oefenschrift-schrijven-7-8-jaar-speciaal-voor-linkshandigen
* http://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/informatief-12-jaar/9789044709254/annemie-bosmans/tijd-voor-huiswerk-oefenblaadjes-rekenen-6-7j-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...