zondag 7 juni 2015

Overzicht huiswerk!

Soms raak ik een tikkeltje gefrustreerd, een tikkeltje maar hoor ;). Alles maalt in mijn hoofd, dingen raken niet afgewerkt en vaak weet ik echt niet waar te beginnen. Daarom zou ik naar de toekomst toe voor ieder onderdeel van mijn lesgeven een overzicht willen maken. Op die manier kan ik met een duopartner of met een ambulante leerkracht of vervanger veel makkelijker overleggen en word ikzelf wellicht wat rustiger. De laatste tijd ergerde ik me aan het feit dat ik bij een nodige briefing steeds van de hak op de tak spring. Oké, dat ligt wel wat in mijn aard, maar ik moet het toch wat proberen te beperken. Zo is het voor iemand anders toch nog - op de een of andere manier - te volgen ;).

Ik wil dus overzichten maken en ik heb er al eentje klaar, met name dat voor huiswerk. Ik heb een paar jaar gezocht naar goede huiswerken en een goeie methode om met huistaken om te gaan en ik denk dat ik nu een goed evenwicht heb gevonden.

Materiaal

  • Stevige huiswerkmap waarvoor er in het begin van het schooljaar een voorblad wordt gemaakt (zie berichtje zaterdag 6 juni 2015)

  • Drie bestekmapjes: eentje voor de leesmap en twee voor gewone huiswerken. Het naamkaartje voor de huiswerkmapjes vind je hier, die voor de leesmap hier



  • Oefenschrift: meer info vind je hier...


Afspraken

  • Huiswerk duurt maximum een kwartier. Na een kwartier mogen de kinderen stoppen, ook al zijn ze nog niet klaar. Dan moet er wel een uitleg van een ouder of grootouder staan!
  • Wanneer het huistaakje niet is gemaakt, dan wil ik een briefje van de ouders zien met de reden. Een uitleg van het kind is (in de meeste gevallen) niet geldig.
  • Huiswerk niet gemaakt is een streep. Drie strepen is een rode bon (zie beloningssysteem op Gietjes Corner)
  • Geen huistaak op woensdag
  • In de vakantie krijgen de kinderen een vakantiebundel mee. De kinderen mogen hierin werken, maar dit is NIET verplicht. Vanaf volgend jaar mogen de kinderen de bundel gewoon thuislaten. Ze hoeven die niet meer terug mee te brengen.

Overzicht

  • Maandag: Rekenen (eventueel gecombineerd met taal)
  • Dinsdag: Lezen (uit leesmap - lees hier meer)
  • Donderdag: Rekenen (eventueel gecombineerd met taal)
  • Vrijdag: Taal-spelling-schrijven (eventueel gecombineerd met lezen). Als kinderen alleen maar op dinsdag lezen en dus te weinig tussendoor wordt ook de vrijdag ingeschakeld als 'leesdag'.

Extra

  • Verbeteren van herhalingen (later meer hierover), dictees of huiswerken.
  • Oefening in het oefenschrift (zie hierboven), in het werkboek of op werkblaadjes ( = gedifferentieerd huiswerk) - het kan zijn dat kinderen dan het gewone huiswerk niet meer hoeven te maken.
  • Wanneer kinderen niet genoeg in de klas hebben gewerkt, krijgen ze een deel van de oefening mee naar huis.

'Tussendoortjes'

Naast het huiswerk moeten de kinderen ook leerstof zelfstandig inoefenen
  • tafelkaartjes uit de handleiding Kompas (meer uitleg vind je op mijn pagina Eigen lesmateriaal)
  • kaartjes met onthoudwoorden uit de handleiding Kameleon (meer uitleg vind je hier)
  • lezen in leesmap

Evaluatie

De leerkracht verbetert het huiswerk:
  • Klassikale fout: oefening wordt klassikaal besproken
  • Individuele fout: ofwel thuis verbeteren ofwel met het kind apart bespreken (eventueel ook een extra oefening in het oefenschrift voorzien)


Ik denk dat ik het meeste nu heb gezegd. De volgende keer maak ik dan gewoon nog een overzicht met huiswerkjes die ik doorheen de voorbije jaren heb verzameld. Dan kan ik dit onderdeel afsluiten, yes :). En hopelijk hoef ik dan een paar jaar niet meer aan huiswerk te denken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...