zondag 14 juni 2015

Juwelenkistje voor Moederdag

Ik vertelde jullie hier al eerder over een deel van mijn Moederdag 2015 en vandaag ga ik daarmee verder. We maakten niet alleen scrub, we zorgen ook voor een juwelenkistje. De manier waarop dit werd gemaakt vond ik niet zelf uit, ik liet me inspireren door een bijdrage op Klascement. Ik maakte wel foto's van het tot stand komen. Later toon ik nog het ingepakte geheel en probeer ik een lesfiche te maken. Dan kan ik ook dit werkje van mijn lijst schrappen en hoef ik binnen een paar jaar de les gewoon terug uit de kast pikken. Zalig moet dat zijn :).

Voor het juwelenkistje heb je eigenlijk niet zo heel veel nodig:
* ronde bierkaarten
* geribbeld karton
* papierplakband
* krantenpapier
* verf

In principe kun je naar de beschrijving op Klascement. Daar staat hij heel uitgebreid en met foto's uitgelegd. Aangezien het mijn idee niet is, doe ik hieronder de uitleg maar in het kort. Ik wil immers helemaal niet op de loop met het idee van Dave Verbeure.

1. Neem vier ronde bierkaarten. Plak er twee op elkaar met de bedrukking aan de binnenkant. Je hebt ze nodig voor de bodem en het deksel van je doosje.

2. Verknip twee bierkaarten tot kleinere rondjes. Plak ook die op elkaar en kleef ze daarna aan de onderkant van het deksel.

3. Knip een strook geribbeld karton en kies hierbij een goede hoogte. Uiteraard kun je hier variëren naar eigen smaak.

4. Bevestig de strook karton op de onderkant van je potje. Zorg ervoor dat het karton nergens buiten de bierkaart komt. Bij het voorbeeld op Klascement worden de ribbels anders ingezet. Er wordt immers een taartje van gemaakt. Dan kun je ook kunstreproducties aan koppelen. Dit deed ik niet want de kinderen mochten er eigenlijk van maken wat ze wilden.


5. Versier het deksel naar wens. Het bestaat uit vier kaarten en let er vooral op dat de kinderen op de bovenkant werken. Aan de onderkant hangen de twee kleinere kaarten. De versieringen brengen de kinderen met krantenpapier aan. Hieronder zie je een voorbeeld...


6. Beplak het potje en het deksel met krantenpapier en behangerslijm. De laatste laag doe ik altijd met ander papier zodat de print van de krant er niet meer door komt.



Hou er rekening mee dat dit een tijdje moet drogen. Begin dus tijdig!

7. Na het drogen wordt het potje nog beschilderd. Ik deed dit met gewone plakkaatverf, maar ik voorzag meerdere schildermomenten. Op die manier kan ook de onderkant van het potje en deksel worden beschilderd én kunnen de kinderen mooie versieringen aanbrengen.

Hieronder zie je een aantal resultaten van mijn kids in het tweede leerjaar...








Hoe ik alles inpakte zie je de volgende keer! Tot gauw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...