woensdag 16 oktober 2013

Appelmoes voor de diepvries

Van vader en moeder op zoon en daarna van vader op dochter blijven wij honkvast. Mijn grootvader en grootmoeder zijn hier opgegroeid, daarna is ook mijn papa hier samen met mijn mama blijven wonen en nu ben ik samen met mijn ventje in hetzelfde dorp aan het bouwen. Niet dat het hier zo speciaal is hoor, helemaal niet. Toch heeft ons mooi dorp in de Westhoek zo'n indruk op mij gelaten dat ik er nooit meer weg wil. Overal zijn er plaatsen waar wij mooie herinneringen aan hebben. Zo is er ook nog de plaats waar mijn grootvader is opgegroeid. Het huisje werd jaren geleden jammer genoeg afgebroken, maar er is echt nog een zee van rust en ruimte. Er woont niemand meer, maar mijn neef houdt er sinds enkele jaren een aantal dieren en er staan ook nog een aantal fruitbomen op het stuk grond. Ik kom er niet echt vaak, maar ik kom er wel graag. Het is er nog zo authentiek en ik kom er altijd tot rust.

Een paar weken geleden belde mijn mama me op of ik zin had om appels te gaan plukken. Er staan een viertal soorten die allemaal even lekker zijn. Het is echter niet mogelijk om al die appels tijdig op te eten. Daarom zijn september en oktober voor mij appelmaanden. Vorig jaar hadden we een magere oogst, maar dit jaar trokken we weer kilo's. Aangezien ik zweer bij verse appelmoes maakte ik dit weekend weer een voorraad voor mijn diepvries. Oké, dat is niet 'vers vers', maar zo'n bakje komt altijd van pas in drukke werkweken. En je appelmoes kan echt niet lekkerder zijn dan met zo'n authentieke vruchten. Ik moet zeggen dat het me plezier doet om met zo'n producten te werken.

Wil je ook aan de slag? Dan is dat helemaal niet moeilijk.

  • Koop (of pluk zelf) een bakje appelen en zet wat leuke muziek op. 
  • Schil zo'n 250 gram per persoon en snij de partjes in dunne schijfjes. 
  • Doe de schijfjes in een plastic pot (voor de microgolfoven). Als ik de appelmoes onmiddellijk zou opeten dan maak ik ze niet in de microgolf klaar, maar voor een diepvriesvoorraad wel. 
  • Giet een heel klein beetje water in je pot en zet de appelmoes 12 minuten in de microgolf. Doe er zeker niet te veel water in en neem geen al te kleine pot. Anders plakt je microgolfoven van onder tot boven. 
  • Haal daarna de pot uit en laat de appelmoes afkoelen. 
  • Giet alles in een uitgewassen potje van boter. Zo kost het invriezen je niks en daarnaast heb je minder afval. Twee vliegen in één klap dus.


Op die manier kun je een hele winter lang genieten van lekkere appelmoes en je hebt er helemaal geen werk meer aan. Je haalt gewoon een potje uit de diepvries en je combineert het bijvoorbeeld met een worst en wat aardappelen. Ik wil wedden dat de kinderen je op handen dragen ;).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...