zaterdag 26 oktober 2013

Zelf aan een blog beginnen!

Velen onder ons bezoeken tal van blogs en hebben er zelf één of meerdere. Toch zijn er ook nog heel wat mensen met goeie ideeën die de stap nog niet hebben durven wagen. Daarom zou ik vandaag graag wat mensen over de schreef trekken. Het is me al gelukt bij een schat van een collega en ik ben er dan ook zeker van dat zij binnen de kortste keren hoge toppen zal scheren in blogland. Made by Mazella is dan ook pareltje aan het worden.

Sommige anderen hebben echter ook heel interessante dingen te vertellen, maar weten niet hoe ze moeten beginnen. Daarom wil ik het hier met een kort stappenplan eens uit de doeken doen. Op die manier wordt blogland misschien weer met een aantal creatieve blogs uitgebreid en dat kan ons allen alleen maar ten goede komen.

1. Surf naar www.blogger.com.

2. Links onderaan staat er een link: korte rondleiding – klik daarop. Je kan onmiddellijk een pak info lezen (die info kan je uiteraard ook gewoon overslaan).

Indien ‘korte rondleiding’ niet verschijnt, kopieer de volgende link dan in de adresbalk:
https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=blogger&passive=1209600&continue=http://www.blogger.com/home&followup=http://www.blogger.com/home&ltmpl=start#s01

3. In de linkerkolom bovenaan staat er een oranje kadertje met ‘Een blog maken’ – klik daar op.

4. Een Google-account aanmaken:
  • Naam: je eigen naam invullen 
  • Gebruikersnaam: ... @gmail.com 
  • Wachtwoord: zelf in te vullen
  • Verjaardag: zelf in te vullen
  • Geslacht: zelf in te vullen
  • Mobiel nummer: zelf in te vullen
  • Uw huidig e-mailadres: zelf in te vullen
  • Standaard startpagina: zelf in te vullen
  • Twee woorden intikken
  • Locatie: zelf in te vullen
  • Eerste hokje aanvinken: ik ga akkoord met de Servicevoorwaarden en het Privacybeleid van Google
  • Tweede hokje: Google mag mijn… hoef je niet aan te vinken, maar dat mag natuurlijk wel

5. Klik op 'Volgende stap' en voeg eventueel een profielfoto toe.

6. Klik op 'Terug naar Blogger'. Bovenaan lees je nu ‘Welkom bij Blogger’. Ga naar het oranje kadertje onderaan de bladzijde en klik op 'Doorgaan naar Blogger'!

7. Klik bovenaan links ‘Nieuwe blog’. Nu maak je je blog.
  • Titel: verzin een goeie titel voor je blog - die verschijnt altijd wanneer je naar de blog surft (voorbeeld: Gietjes Corner)
  • Adres: verzin een adres voor je blog (voorbeeld: gietjes.blogspot.be)
  • Sjabloon: zoek een sjabloon die bij jouw blog past. Wil je de gemakkelijke weg? Klik dan op Simple en dan onderaan op blog maken (oranje)

Klik in het volgende scherm op ‘Blog weergeven’!

Heb je deze stappen allemaal doorlopen? Dan staat je blog nu online.

Nu alleen nog berichtjes en foto’s posten…


Even testen?

1. Klik eerst op afmelden en daarna weer op aanmelden.

2. Bij e-mailadres tik je het gmail.com-adres (= gebruikersnaam) in.

3. Bij wachtwoord tik je je eigen gekozen wachtwoord in.

4. Je klikt op ‘aanmelden’.

5. Je ziet de naam van je blog staan en daarnaast kun je klikken op ‘Blog weergeven’.

6. Je ziet je blog verschijnen (er zijn nog geen berichten).

Nu ben je er zeker van dat je blog juist is aangemaakt en kun je echt van start gaan.


Door dit stappenplan te overlopen kun jij ook zelf aan de slag. Zie het begrip blog heel erg breed. Dit hoeft helemaal niet over je job te gaan. Je kan ook over je gezin, je hobby, je zwangerschap, je jeugdbeweging of je grote liefde schrijven. Er zijn echt heel wat mogelijkheden. 

Later deze week vertel ik je dan nog iets meer over je blog zelf. Hoe je berichtjes post, hoe je foto's kan invoegen en hoe je je blog wat persoonlijker kunt gaan maken.

Veel plezier ermee!

Met vragen kun je altijd hier of op gietjescorner@hotmail.com terecht.

Bron afbeelding:
http://halo.wikia.com/wiki/File:Blogger_logo.png

3 opmerkingen:

  1. ik heb jouw link doorgestuurd... hopelijk zijn die mensen vlug geholpen :)
    Alvast bedankt voor al je werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, bedankt voor al deze info. Heb je ondertussen al tijd gehad om nog meer uitleg neer te schrijven? :-) Tot hier ben ik al mee. Ik vraag me wel nog af hoe je bv. berichten kan veranderen van plaats en hoe ik de achtergrond bv. kan wijzigen. En hoe ik, zoals hier bij jouw blog, alles kan onderverdelen in categorieën, zodat niet alles onder elkaar terecht komt. Alvast bedankt voor de info. En Majella, jij bedankt voor de link naar deze uitleg. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt het toevoegen van tabbladen? Stuur anders een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com. Daar kan ik dan heel snel en concreet op je vragen antwoorden. Veel plezier met het bloggen!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...