zondag 13 oktober 2013

Weetjes '13/18 - 10 keer A




Ik verzamel al een aantal jaren allerlei weetjes en ik doe dit nog altijd met heel veel plezier. Sommigen verklaren me zot en vinden deze berichten ook niet echt boeiend, maar toch wil ik ze op mijn blog blijven posten. Ik merk namelijk dat mijn publiek heel uiteenlopend is waardoor ik aan iedereen moet denken ;). Daarnaast vind ik het zelf heel leuk om op de hoogte te zijn van tal van verscheidene onderwerpen. Vandaag zet ik tien weetjes met de A op een rij. Veel lees- of studeerplezier.

1. Een aalscholver is een vogel die vrijwel geheel zwart is, maar een opvallende witte wang en een gele plek op de plaats van de aanhechting van de bek heeft. De snavel is lang en voorzien van een haakvormige punt. De aalscholver heeft zwemvliezen en kan dus zwemmen.

2. Aba is het Arabische woord voor papa.

3. Abdis is het hoofd van een vrouwenklooster (abt bij een mannenklooster).

4. Acroniem of letterwoord is een afkorting die wordt uitgesproken als een woord. Soms wordt daarbij nog de eis gesteld dat elke letter een apart woord voorstelt, zoals in een initiaalwoord. 
Voorbeeld: WYSIWYG = What you see is what you get.

5. Accra is de hoofdstad van Ghana.

6. Acetylsalicylzuur is een ander woord voor aspirine.

Mehmet Ali Agca, Turkish gunman who shot Pope John Paul II, is seen during his trial in Istanbul, Turkey, in this June 16, 2000 file photoo, after Italy extradited him to Turkey to serve a 10-year prison term for killing prominent Turkish editor Abdi Ipekci.
7. Acrofobie is een andere naam voor hoogtevrees.

8. Amoras is het eiland waar Suske en Wiske elkaar ontmoeten.

9. Anticycloon is een ander woord voor een hogedrukgebied.

10. Ali Agca is een Turks militant die in 1981 toenmalig paus Johannes Paulus II probeerde te vermoorden.


Bronnen foto:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...