Aangezien de vakantie - voor alle leerkrachten onder ons - stilaan dichterbij komt, is het tijd om even een balans op te maken. Als je voor een klas van 30 staat, is dat meer dan nodig. Op die manier wil ik een goed zicht krijgen op de leerstof die we vanaf november keihard zullen moeten inoefenen.
In het tweede leerjaar is het zo dat sommige kinderen af en toe wel nog eens moeite hebben met een of andere klank. Dit gaat dan vooral over welbepaalde klinkers of bijvoorbeeld de ng, nk of sch. Doordat de kinderen deze systematisch verkeerd schrijven (bijvoorbeeld nk als ngk, sch als sg,...) is het duidelijk dat deze letters en klanken onvoldoende gekend zijn. Daarom maakte ik deze week enkele klankkaartjes. De leerlingen met moeilijkheden krijgen zo'n kaartje, mogen het inkleuren en krijgen het daarna op hun bank geplakt. Op die manier zien ze het elke dag voor zich en zouden ze het na een tijdje geautomatiseerd moeten hebben. Het is natuurlijk de bedoeling om het later terug van hun bank te halen.
Ik heb klankkaarten gemaakt voor de ie, oe, ui, eu, ng, nk en sch.
wowww fantastisch soms ga je moeilijker denken dan het is! bedankt
BeantwoordenVerwijderenPrachtig hulpmateriaal! Ik gebruik het om een kindje met zware spellingsproblemen te helpen.
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank dat je dit met ons deelt!
Mooie plaatjes! Let alleen op de deur. Dat is een fopletter en we horen niet duidelijk de eu. De neus blijft toch fijner.
BeantwoordenVerwijderen