donderdag 31 oktober 2013

Weetjes '13/20 - De herfst XXL

Ik had jullie nog weetjes beloofd in de vakantie en hier zijn ze! Omdat we nu in de HERFSTvakantie zijn, worden ze heel toepasselijk. Onlangs was er de 'Week van het bos' en toen was het hier een drukte van jewelste. Wij hebben in Houthulst immers een prachtig bos. In het kleine deel staat er zelfs een kopie van de Lourdesgrot en in het grote stuk is er genoeg ruimte voor een mooie wandeling. Er is zelfs een speelbos voor de kinderen.


Het bos is ook de uitgelezen plaats om paddenstoelen te gaan bekijken. Er zijn tal van soorten en bepaalde kom je zelfs heel regelmatig tegen. Daarom is het interessant om de bekendste even op een rij te zetten. Ik geef er geen uitleg bij, de foto's zeggen waarschijnlijk wel genoeg.

Doodstrompet of Hoorn van overvloed

Morielje

Shiitake

Oesterzwammen

Catharellen of Hanenkam

Champignon

Eekhoorntjesbrood

Kale inktzwam

Geschubde inktzwam

Zwavelkopjes

Aardappelbovist

Elfenbankje

Vliegenzwam


Bron afbeeldingen:
http://sportman.skynetblogs.be/archive/2012/12/03/vrijbod-houthulst-herfstsfeer.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstrompet
http://www.paddenstoelenzoeken.com/2012/05/morieljes-2/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shiitake
http://home.scarlet.be/~eb024464/product1/algemeen/zwammenalg.html
http://www.donschley.nl/cantharellen.php
http://www.mushroombusiness.com/nl/content/news/detail/239/greenchamp-geen-fraudezaak-biologische-champignons
http://degroteklok.punt.nl/category/view/frontpage?pagefor=category_view_frontpage_10&pagenr=98
http://members.home.nl/natuur-in-beeld/Paddestoelen/Galerie%2005/grote%20kale%20inktzwam%2001.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschubde_inktzwam
http://www.natuurfotoalbum.eu/map/showphoto.php?photo=90168&title=zwavelkopjes&cat=601
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Aardappelbovist.jpg
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/paddestoel.99324
https://sites.google.com/site/paddenstoelenindenatuur/de-vliegenzwam

woensdag 30 oktober 2013

Kaartjes onthoudwoorden thema 1 en 2

Ik vertelde je deze vakantie eerder al dat ik mijn lessen graag aanpas en boeiend maak. Daarom bedacht ik de afgelopen dagen een memoryspel met de onthoudwoorden uit de spellinglessen. Op onze school werken wij voor taal met de handleiding Kameleon. De lessen worden opgesplitst in die voor 'gewone taal' en die voor spelling. De lessen spelling bestaan uit 12 thema's en vier cursorische periodes waarbij binnen elk thema de kinderen woorden aangereikt krijgen die ze moeten onthouden. Dit zijn bijvoorbeeld woorden met ei/ij, au/ou, d/t,...

Omdat ik merk dat dit voor vele kinderen niet zo makkelijk is, wil ik ze naast de klassieke manier ook op andere manieren laten inoefenen. Na de vakantie zullen we ook eens oefenen aan de hand van een memory. Op die manier kunnen de kinderen de woorden automatiseren en ze doen dit naast de dagelijkse schrijfoefeningen en de wekelijkse dictees nu ook eens op een andere manier.

Deze kaartjes zijn ook bruikbaar in het hoekenwerk of gewoon als extra inoefening, ook al wordt er een andere handleiding gebruikt. Uiteraard kan het ook een aanzet zijn om ze ook voor jouw handleiding te maken.





Dit zijn de tien onthoudwoorden bij thema 1, maar ik maakte ze intussen ook voor thema 2. Het is de bedoeling om alle twaalf de thema's in elkaar te boksen. Wil je ook gebruik maken van deze kaartjes? Klik dan snel op volgend linkje voor thema 1 en hier voor thema 2.

De kaartjes zitten trouwens ook in de handleiding, maar die zijn wat klein en dan moet je weer gaan sukkelen met de kopieermachine. Bij deze versie zijn de kaartjes allemaal even groot (al is dat op de foto niet zo) en ze passen uiteraard bij alle andere kaartjes die ik eerder al maakte.

Veel knip- en oefenplezier!

dinsdag 29 oktober 2013

Op naar de 100 Vind-ik-leuks!

Zoals sommigen onder jullie weten heeft Gietjes Corner ook een pagina op Facebook. Gisteren besloot ik om bij 100 Vind-ik-leuks me aan een Give Away te wagen. Vele blogs deden het al eerder en ik kon natuurlijk niet achter blijven. Van het moment dat ik op mijn Facebookpagina 100 'Likers' heb, doe ik alle namen in een pot en verloot ik Ć©Ć©n van mijn werkjes. Het kan ook zijn dat ik de winnaar een creatie laat kiezen! Dus ga snel naar Facebook en vind Gietjes Corner leuk!



Bron afbeelding:
http://www.carnavalhalle.be/?p=3859

maandag 28 oktober 2013

Tellen tot 100!

Zoals jullie misschien al weten, sta ik sinds vorig jaar in het tweede leerjaar. Het is fijn om eens dezelfde lessen opnieuw te kunnen geven. Zo besef ik dat het altijd beter kan en wil ik het ook weer wat anders aanpakken. De leerstof blijft hetzelfde, maar de manier van lesgeven en de opdrachten kunnen aangepast worden.

Voor de vakantie kregen de kinderen al een aanzet tot 100. Het is zo dat de schoolgaande jeugd in Belgiƫ in het eerste leerjaar tot 20 leert rekenen om daarna in het tweede de stap tot 100 te wagen. Tellen tot 100 valt al bij al mee (en vinden ze ook heel erg leuk), maar de structuur van zo'n getal is niet zo evident. Wat houdt dat getal nu precies in? Hoe ziet het eruit? Hoe schrijven we het zelf?...

Om de aanleerfase wat boeiender te maken, probeer ik naast de handleiding en het werkboek een aantal dingen uit te werken. Op die manier hoop ik dat alle leerlingen van mijn klas de getallen tot 100 onder de knie krijgen.


Eerst en vooral krijgen de kinderen staafjes en losse van mij. Dat zijn houten staafjes en blokjes. Staafjes stellen tientallen voor, de losse zijn de eenheden. Heb je dat thuis niet, dan kun je die zelf maken. Kijk daarvoor hier eens, daar stelde ik mijn MAB-materiaal voor.

Met die staafjes kunnen leerlingen getallen gaan leggen.
Voorbeeld: 54, kinderen leggen vijf staafjes en 4 losse. Het is de bedoeling dat kinderen gaan verwoorden wat ze leggen en waarom ze dat doen. De leerkracht kan hier getallen gaan dicteren, maar de kinderen kunnen ook samenwerken met een buur. Het is heel normaal dat de leerlingen de getallen in het begin gaan omwisselen. Ze leggen bijvoorbeeld vier staafjes en vijf losse. Na een paar dagen oefenen, zouden de kinderen deze oefening onder de knie moeten hebben.

Er kan ook een getal met staafjes en losse aan het bord getoond worden waarbij de kinderen dan een getal moeten gaan noteren.

Die oefeningen met de staafjes en het tellen tot 100 probeerden we voor de vakantie al uit, maar ik wil de kinderen vanaf volgende week weer nieuwe uitdagingen geven. Daarom zal ik hier de komende weken nog heel regelmatig oefeningen tot 100 posten.

Vandaag wil ik het nog heel even over het 100-veld hebben. Het is de bedoeling dat kinderen het 100-veld onder de knie krijgen. Daarvoor bestaan er tal van oefeningen. Volgende maandag zal ik starten met het leggen van het 100-veld. De kinderen krijgen in groepjes alle getallen van 0 tot 100 en het is de bedoeling zo snel mogelijk het 100-veld in elkaar te puzzelen. Ik zal alle getallen tot 100 een zestal keer afdrukken (want ik heb tenslotte een klas van 30) en dit telkens in een ander kleur. Zo vind ik de kaartjes snel terug moesten ze door elkaar geraken. Het is dan aan de groepjes om zo snel mogelijk het veld dat je hiernaast ziet te bekomen. Hierbij is het uiteraard ook belangrijk dat ze goed gaan samenwerken!



De kaartjes van 1 tot en met 100 maakte ik al een tijdje terug, maar ik drukte ze nog niet af. In de vakantie zal ik dus een setje of zes maken die dan hopelijk weer een aantal jaren van dienst kunnen zijn.





















Wil je ook gebruik maken van deze kaartjes? Surf dan snel hierheen.

zondag 27 oktober 2013

Oude en nieuwe give away bij Jutepaardje!

Die wedstrijden op Facebook, je kent ze wel. Je ziet er elke dag langs komen. Het houdt meestal niet veel in, je hoeft alleen een bericht te delen. Toch doe ik het niet vaak, maar deze keer wel. Dat kwam omdat ik de juf achter de website Jutepaardje ken en het is een straffe madam. Ze werkte al een paar keer op onze school, maar ze heeft ook een knappe webshop met nog mooier speelgoed.

Een tijdje terug was er al een give away en toen werd ik blijkbaar als winnaar uitgeloot. Dit had ik nog nooit meegemaakt, maar het voelde wel fijn. Toen ik het spel vorige week kreeg werd ik echt heel erg blij. Het is een houten spelbord van Janbibejan met prachtige figuren en leuke pionnen. Mensen met kinderen kennen dit merk misschien wel. Je kunt ook alles netjes opbergen in een tas die je kan toetrekken met een koord.


Naast de officiĆ«le site www.jutepaardje.be is er dus ook een Facebookpagina. Daar is nu een nieuwe give away. Het enige wat je hoeft te doen is de pagina 'liken' en het bericht te delen. Dit is een kleine moeite en misschien win je wel de waardebon van 50 euro! Je hebt nog tijd tot 1 november!

Veel succes!

zaterdag 26 oktober 2013

Zelf aan een blog beginnen!

Velen onder ons bezoeken tal van blogs en hebben er zelf Ć©Ć©n of meerdere. Toch zijn er ook nog heel wat mensen met goeie ideeĆ«n die de stap nog niet hebben durven wagen. Daarom zou ik vandaag graag wat mensen over de schreef trekken. Het is me al gelukt bij een schat van een collega en ik ben er dan ook zeker van dat zij binnen de kortste keren hoge toppen zal scheren in blogland. Made by Mazella is dan ook pareltje aan het worden.

Sommige anderen hebben echter ook heel interessante dingen te vertellen, maar weten niet hoe ze moeten beginnen. Daarom wil ik het hier met een kort stappenplan eens uit de doeken doen. Op die manier wordt blogland misschien weer met een aantal creatieve blogs uitgebreid en dat kan ons allen alleen maar ten goede komen.

1. Surf naar www.blogger.com.

2. Links onderaan staat er een link: korte rondleiding – klik daarop. Je kan onmiddellijk een pak info lezen (die info kan je uiteraard ook gewoon overslaan).

Indien ‘korte rondleiding’ niet verschijnt, kopieer de volgende link dan in de adresbalk:
https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=blogger&passive=1209600&continue=http://www.blogger.com/home&followup=http://www.blogger.com/home&ltmpl=start#s01

3. In de linkerkolom bovenaan staat er een oranje kadertje met ‘Een blog maken’ – klik daar op.

4. Een Google-account aanmaken:
  • Naam: je eigen naam invullen 
  • Gebruikersnaam: ... @gmail.com 
  • Wachtwoord: zelf in te vullen
  • Verjaardag: zelf in te vullen
  • Geslacht: zelf in te vullen
  • Mobiel nummer: zelf in te vullen
  • Uw huidig e-mailadres: zelf in te vullen
  • Standaard startpagina: zelf in te vullen
  • Twee woorden intikken
  • Locatie: zelf in te vullen
  • Eerste hokje aanvinken: ik ga akkoord met de Servicevoorwaarden en het Privacybeleid van Google
  • Tweede hokje: Google mag mijn… hoef je niet aan te vinken, maar dat mag natuurlijk wel

5. Klik op 'Volgende stap' en voeg eventueel een profielfoto toe.

6. Klik op 'Terug naar Blogger'. Bovenaan lees je nu ‘Welkom bij Blogger’. Ga naar het oranje kadertje onderaan de bladzijde en klik op 'Doorgaan naar Blogger'!

7. Klik bovenaan links ‘Nieuwe blog’. Nu maak je je blog.
  • Titel: verzin een goeie titel voor je blog - die verschijnt altijd wanneer je naar de blog surft (voorbeeld: Gietjes Corner)
  • Adres: verzin een adres voor je blog (voorbeeld: gietjes.blogspot.be)
  • Sjabloon: zoek een sjabloon die bij jouw blog past. Wil je de gemakkelijke weg? Klik dan op Simple en dan onderaan op blog maken (oranje)

Klik in het volgende scherm op ‘Blog weergeven’!

Heb je deze stappen allemaal doorlopen? Dan staat je blog nu online.

Nu alleen nog berichtjes en foto’s posten…


Even testen?

1. Klik eerst op afmelden en daarna weer op aanmelden.

2. Bij e-mailadres tik je het gmail.com-adres (= gebruikersnaam) in.

3. Bij wachtwoord tik je je eigen gekozen wachtwoord in.

4. Je klikt op ‘aanmelden’.

5. Je ziet de naam van je blog staan en daarnaast kun je klikken op ‘Blog weergeven’.

6. Je ziet je blog verschijnen (er zijn nog geen berichten).

Nu ben je er zeker van dat je blog juist is aangemaakt en kun je echt van start gaan.


Door dit stappenplan te overlopen kun jij ook zelf aan de slag. Zie het begrip blog heel erg breed. Dit hoeft helemaal niet over je job te gaan. Je kan ook over je gezin, je hobby, je zwangerschap, je jeugdbeweging of je grote liefde schrijven. Er zijn echt heel wat mogelijkheden. 

Later deze week vertel ik je dan nog iets meer over je blog zelf. Hoe je berichtjes post, hoe je foto's kan invoegen en hoe je je blog wat persoonlijker kunt gaan maken.

Veel plezier ermee!

Met vragen kun je altijd hier of op gietjescorner@hotmail.com terecht.

Bron afbeelding:
http://halo.wikia.com/wiki/File:Blogger_logo.png

vrijdag 25 oktober 2013

De begrippen maal en gedeeld door

Bij ons in Belgiƫ leren de kinderen in het tweede leerjaar de maal- en deeltafels. Na het rekenen tot 100 is dat een van de voornaamste onderdelen van de rekenleerstof. Sommige kinderen hebben wat schrik omdat ze eigenlijk niet weten wat ze moeten verwachten, maar ik kan de ouders geruststellen. Meestal loopt het instuderen wel gesmeerd. Hier en daar zijn er soms wat moeilijkheden (vooral bij de grootste tafels), maar als er regelmatig geoefend wordt, dan kan het automatiseren en verinnerlijken van de tafels niet mislopen. Het allerbelangrijkste is dat ze heel regelmatig geoefend worden.

De eerste stap bij het aanleren van de tafels is echter ook niet van ondergeschikt belang. Het is nu het tweede jaar op rij dat ik in het tweede leerjaar sta en ik heb het deze keer helemaal anders aangepakt dan vorig jaar. In de handleiding zijn er erg weinig oefeningen voorzien, maar ik stond er de laatste weken voor de vakantie echt wel wat langer bij stil. Het is immers heel erg belangrijk dat de kinderen beseffen wat je bij een maal- of deeloefening doet. Zo moeten ze weten dat we bij vermenigvuldigen eigenlijk een aantal groepjes nemen. We doen dit om sneller te kunnen rekenen. Eigenlijk kunnen wij elke maaloefening als een optelsom zien, maar vermenigvuldigen doen we om sneller te kunnen rekenen. Delen is dan weer een groot getal in gelijke groepen splitsen. Om dit gegeven in te oefenen, maakte ik twee blaadjes. Een voor maal en een voor gedeeld door. Ik gebruikte ze als huiswerk, maar uiteraard kunnen ze ook dienst doen als werkblad in de klas of als extra inoefening.

Wil je gebruik maken van deze blaadjes? Maal vind je hier, het blaadje voor delen hier.



donderdag 24 oktober 2013

Iedereen is anders

Pinterest is echt mijn ding. Het is zo veelzijdig waardoor je steeds maar weer op ontdekkingstocht kan. Soms moet je het (be)zoeken wel wat proberen te beperken want creatief en veelzijdig zijn, leunt soms dicht aan bij zot en gestrest raken. Je vindt er zodanig veel ideeƫn dat je soms wat te veel input krijgt. Maar okƩ, het is ook een luxe om even uit iemand anders zijn of haar ideeƫn te putten.

Wat ik ook handig vind, is dat alles gebundeld is. Kom je iets tegen op het net, dan kan je het op Ć©Ć©n van je borden gaan pinnen. Zo vind ik alles voor mijn klas of voor mijn hobby's met een paar muisklikken terug.

Vandaag wil ik het even over een lied hebben. Het is niet altijd makkelijk om gepaste muziek voor de lagere school te vinden. Wij gebruiken hier op school nogal vaak de muziek van de handleiding TOV of putten uit de Nederlandstalige cd's van Elly en Rikkert. Er bestaat echter zoveel meer. Het zou dan ook handig zijn dat we naast lessen en werkbladen ook zo'n dingen gaan delen met elkaar.

Een tijd terug kwam ik het lied 'Iedereen is anders' tegen. In een klas van dertig lopen de spanningen wel eens hoog op en dan moeten de kinderen beseffen dat ze met elkaar om moeten leren gaan, ook al is iedereen anders. Naast de klaspraktijk kan het ook thuis, in de opvang of in een jeugdbeweging gebruikt worden. Ik weet zeker dat dit lied ook een meerwaarde tijdens een misviering kan zijn.

Je vindt het lied onder deze link terug en het blijkt van Marcel Zimmer te zijn. Rosanne de Bruijn maakte er een filmpje van en zette het op het net.


Liedjestekst:
Iedereen is anders,

niemand is als jij.
Iedereen is anders,
jij bent jou en ik ben mij.

Iedereen is anders,
dat is nou eenmaal zo!
Iedereen is anders, 
OKIDO!

Iedereen is anders,
niemand is als jij.
Iedereen is anders,
jij bent jou en ik ben mij.

Iedereen is anders,
dat is nou eenmaal zo!
Iedereen is anders, 
OKIDO!

Je bent misschien
wat eigenzinnig,
alleen jouw manier is goed,
maar je moet goed begrijpen,
dat iemand anders
het anders doet!

Want...

Iedereen is anders,
niemand is als jij.
Iedereen is anders,
jij bent jou en ik ben mij.

Iedereen is anders,
dat is nou eenmaal zo!
Iedereen is anders,
OKIDO!

God heeft ieder mens geschapen,
bijzonder en heel speciaal.
Met een uniek karakter,
en zo verschillen we
allemaal.

(Muzikaal stukje)

Iedereen is anders,
niemand is als jij.
Iedereen is anders,
jij bent jou en ik ben mij.

Iedereen is anders,
dat is nou eenmaal zo!
Iedereen is anders,
OKIDO!

Dus?

Iedereen is anders,
niemand is als jij.
Iedereen is anders,
jij bent jou en ik ben mij.

Iedereen is anders,
dat is nou eenmaal zo!
Iedereen is anders,
OKIDO!


Bronnen:
http://www.youtube.com/watch/?v=XWmS4dUlLvk
www.pinterest.com

woensdag 23 oktober 2013

Appeltaart met een klein beetje boter

Zoals ik vorige week al vertelde, is het hier appeltijd. Waar ik al dat fruit vandaan haalde, kon je toen ook al lezen. Er zitten nu een aantal potjes appelmoes in de diepvries, maar ik wilde er ook wel nog iets anders mee doen. Daarom opteerde ik een paar dagen terug voor een appeltaart met een beetje boter. Op mijn tabblad 'Recepten' vond je eerder al een versie zonder boter en eentje mĆ©t boter, nu dus eentje die er tussenin ligt.

Je vraagt je misschien af waarom ik zo moeilijk doe, maar de maag wil hier niet altijd even goed mee. Soms valt een taart met veel boter me wat zwaar, waardoor ik ook een recept  zonder vetstof in elkaar flanste. Toen het woord droog bij het proeven plots viel, wist ik dat ik het voor het ventje over een andere boeg moest gooien. Daarom voegde ik aan mijn 'droog recept' een 50 gram boter toe. De taart is plots een pak smeuĆÆger.

Ingrediƫnten:
  • Een vel bladerdeeg
  • Een paar appels (naar eigen invullen)
  • 200 gram suiker
  • 3 eieren
  • 150 gram zelfrijzende bloem
  • 50 gram boter

Bereiding:
  • Smelt de boter op een laag vuurtje.
  • Leg het vel bladerdeeg in de bakvorm. Je hoeft het bakpapier niet te verwijderen. Plooi de resterende boordjes wat over zodat je een dikke rand bekomt. Prik met een vork gaatjes in het deeg.
  • Snij de appels in schijfjes en leg ze op het bladerdeeg. 
  • Maak het deeg met de boter, de bloem, de suiker en de eieren.
  • Giet het deeg over de appels.
  • Zet alles minstens een halfuur in een voorverwarmde oven van 180°C.


Smakelijk!

dinsdag 22 oktober 2013

Een herfstbundel voor de komende vakantie

De vakantie staat alweer voor de deur. Na acht weken hard werken kunnen we straks even uitblazen (of misschien nog harder werken). Niet alleen de leerkrachten onder ons hebben uitzicht op vakantie, ook anderen zijn vaak thuis op 1 november. Een periode dus om samen te genieten met de familie of om iets leuks te doen.

Toch breekt er voor sommigen ook weer een tijd van verveling aan. Zeker voor de kids. Sommige kinderen weten helemaal niet wat te doen met dit miezerige weer en dan is het moeilijk om als babysit of ouder de jeugd bezig te houden.

Daarom maak ik voor mijn leerlingen altijd een vakantiebundel. Daar zitten niet alleen reken- en taaloefeningen, maar ook kleuractiviteiten en puzzels in. Het is zo dat de kinderen helemaal tot niets verplicht worden. Is er niets gemaakt, dan wordt deze bundel in de klas als extra inoefenmateriaal gebruikt. De kids kunnen er dus gewoon naar grijpen als ze zich vervelen of graag iets zouden kleuren of oefenen.

De bundel die ik maakte is voor het tweede leerjaar, maar is zeker ook aan te passen voor het eerste. Wil je ze graag thuis of in je klas gebruiken? Kijk dan snel hier.

Hieronder zie je het voorblad en de verschillende werkblaadjes.









































Voor dit bundeltje maakte ik zelf blaadjes, maar ik gebruikte ook bestaand materiaal. Eerlijkheidshalve vermeld ik dus hieronder ook mijn bronnen!
http://mandalas.clubs.nl/foto/detail/5788792_herfst-mandalagif

Alle oplossingen van de woordzoekers

 Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...