donderdag 20 februari 2020

Korte, maar misschien handige tip

Vroeger maakte men er op vele scholen de gewoonte van om elke week in iedere schoolagenda een opmerking te schrijven. Hier bij ons was dat toch zo. Op elke vrijdagmiddag bleven de klastitularissen hun boterhammen in hun klas opeten omdat ze nog alle agenda's moesten invullen. Bij die opmerkingen stonden er soms resultaten, werkpunten, maar ook meningen (zowel positief als negatief) over gedrag en werkhouding. Aan die gewoonte heb ik me echter nooit strikt gehouden. Ik was altijd nog met andere dingen bezig of ik moest echt nog dringendere zaken afwerken. Dat is wel wat typerend voor mij. Altijd met een tiental zaken tegelijk bezig. Soms heel erg fijn, maar op bepaalde momenten ook wel wat lastig :).

Ik merk dat ik heel vaak wel iets aan de ouders wil laten weten, maar dat ik er ofwel de tijd niet voor vind of ik heb de schoolagenda niet ter beschikking. Dat kan ook wel vervelend zijn. 's Avonds merk je tijdens het verbeteren iets op of je wil gewoon iets meedelen, maar later op de week ben je alweer vergeten wie je wat wilde zeggen. Daarom werk ik sinds vorig jaar met stickers. Ik heb zowel thuis als in de klas vellen liggen waar ik op kan afdrukken, maar waar ik ook gewoon op kan schrijven.

Van het moment ik ergens aan denk (en ik heb er de tijd voor of ik maak tijd), dan noteer ik mijn opmerking op zo'n sticker. 's Anderendaags leg ik die sticker bij de kinderen op de bank en dan plakken de leerlingen die in hun schoolagenda. Ik geef hieronder even een (algemeen) voorbeeld. De meer persoonlijke stickers deel ik hier liever niet omdat ik mijn leerlingen toch wat afscherm... ;).



Het grootste nadeel aan dit systeem is dat je soms te vaak stickers bij hetzelfde kind plakt terwijl andere ouders nooit nieuws krijgen (want ik doe ze niet systematisch allemaal). Ik heb een tijdje op een tabel bijgehouden hoeveel stickers elk kind al kreeg, maar dat was voor mij niet vol te houden.

Soms hebben kinderen ook wat moeite om de sticker los te maken van het velletje en heel af en toe schrijf ik ook eens op de verkeerde kant van het etiket. Dom natuurlijk, maar het is vooral een voordeel als de achterkant van de vellen met een merk bedrukt is. Dan overkomt me dat niet ;). Maar die laatste nadelen hebben uiteraard met de handigheid van de kinderen en juf te maken en doen niets af van de werking :).

Hopelijk hebben jullie ook aan een blogpostje als dit iets!

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...