woensdag 19 februari 2020

Woorden oefenen op een speelse manier

Ik gebruik al een hele tijd verschillende activiteiten om woorden op een speelse manier in te oefenen, maar ik kwam er nog niet toe om deze met jullie te delen. Vandaag vertel ik snel nog iets over een opdracht waar weinig materiaal voor nodig is.

Wij werken op onze school voorlopig nog steeds met de handleiding Kameleon van Die Keure en daarom krijgen de kinderen elke maand een soort woordpakket mee. Dit zijn onthoudwoorden die thuis en op school ingeoefend moeten worden. Ook als je niet met deze boeken werkt, kun je dit spelletje toepassen. Het gaat erom dat elk kind een woord krijgt. Daar maken ze een tekening van. Ik gebruik mijn zelfgemaakte woordkaarten (met prent) per thema, maar dat kunnen allerlei kaarten zijn. Wellicht maak ik er in de toekomst nog rond bepaalde spellingsmoeilijkheden (ng/nk, eind -t/-d, aai/ooi/oei, eeuw/ieuw,...).

In vijf à tien minuten maken de leerlingen een tekening. Deze mag met potlood worden ingekleurd. Met stift schrijven ze het woord erbij. Op mijn signaal worden de blaadjes dan doorgegeven in de klas. Wanneer het blad bij een volgende leerling komt, moeten ze het woord ook gaan opschrijven. Dit is een leuk tussendoortje waarbij er meteen veel woorden worden geoefend. Na een tijdje gaan de leerlingen zelfs zelf mee op zoek naar de fout geschreven woorden en helpen ze andere kinderen hun werk te verbeteren. Heel fijne evolutie!

















In het begin vraagt het wat discipline. Kinderen moeten beseffen dat het geen tekenles is, maar een spellingoefening. Daarom zeg ik er in het begin van het jaar bij dat ze de tekening achteraf altijd nog mogen afwerken (indien ze dat wensen). Bij jonge leerlingen is het ook de bedoeling dat je vooraf duidelijk zegt waar het blad telkens naartoe moet. Anders loopt het gegarandeerd fout tijdens de opdracht. De gewoonte om de rest van de woordjes op het blad te bekijken, hebben ze ook niet meteen. Ze kijken rond of maken het wat te bond met hun buren. Na een paar oefenmomenten gaat dat er (na wat nieuwe richtlijnen en oké, wat gezaag) wel uit ;).

Slaapwel iedereen en tot morgen!

4 opmerkingen:

  1. Leuk! Deze werkvorm test ik deze week zeker eens uit. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We bieden leningen aan alle individuen die projecten hebben maar financiering nodig hebben voor de oprichting. Onze aanbiedingen zijn van een bedrag van 3.000 EUR tot 10.000.000 EUR
    -------------------------------------
    * Financieel
    * Hypotheeklening
    * Investeringslening
    * Autolening
    * Consolidatieschuld.
    * Kredietlijn
    * Tweede hypotheek
    * Terugkoop van krediet
    * Persoonlijke lening

    Contacteer ons:
    E-mail: Axabanquebelge@outlook.fr
    Whatsapp-nummer: +33780725269
    Website: Www.axabanque.fr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In één woord, wauw!! Ik kan niet geloven dat het geld al op mijn rekening staat. Dankje, dankje, dankje! Je maakte van wat meestal een lang, uitgesponnen en intimiderend karwei is een zeer aangename en gestroomlijnde ervaring. Ik kan u en mevrouw Karin Sabine Loans niet genoeg bedanken. Mevrouw Karin Sabine Loans voor het geweldige systeem en u voor de geweldige service. Jullie zijn allebei best geweldig! als je een dringende lening nodig hebt, kun je ze e-mailen op sabinhelps@gmail.com of haar whatsappen op + 34632725157

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...