donderdag 13 februari 2020

Tafels tegen tijd

Ik weet dat er over gediscussieerd kan worden en dat is al vaak gebeurd op het net en elders. Toch heb ik het sinds de kerstvakantie weer ingevoerd in mijn klas: tafels tegen tijd.

Het zou kunnen dat jij er als leerkracht het nut niet van inziet, maar deze discussie wil ik vandaag even uit de weg gaan. Ik wil gewoon zeggen hoe ik het met mijn klas aanpak.
Sinds januari krijgen de kinderen dagelijks een bundeltje met vijf blaadjes (voor elke dag eentje). Ofwel is dat een tafel afzonderlijk, ofwel enkele tafels door elkaar. Alles hangt natuurlijk af van hoe je de tafels aanbrengt (waarover later meer).

Elke dag vullen we één blad in en dat doen we in één minuut. Vroeger werd dit blaadje klassikaal verbeterd, maar dit doe ik dit jaar niet. Het voordeel van klassikaal verbeteren is dat kinderen de goeie antwoorden nog eens horen, het nadeel ervan is dat het wel nogal wat tijd in beslag neemt.

Intussen heb ik een hele map met bundeltjes klaar. Ik zou ze kunnen scannen en jullie doorsturen, maar ik weet dat de kwaliteit dan een heel stuk minder is. Het is makkelijker als jullie zelf even aan de slag gaan. Ik werk immers met de website somprint.nl. Daar kun je aanduiden welke tafels je wil oefenen en of je 0 x ... in de oefeningen terug wil zien komen of niet. Je kunt ook opteren om alleen de grote tafels te oefenen, maar voorlopig doe ik dat niet.


Volgende week werk ik rond de tafel van 3 en ziet het bundeltje er dus als volgt uit...


Het is één keer behoorlijk wat werk om bundeltjes af te drukken, maar eens je ze hebt, kun je ze elk jaar opnieuw inzetten. Ik voorzag van iedere tafel een bundel en dit in de volgende volgorde.

* Tafel van 1
* Tafel van 2
* Tafel van 1 en 2
* Tafel van 10
* Tafel van 1, 2 en 10
* Tafel van 5
* Tafel van 1, 2, 5 en 10
* Tafel van 4
* Tafel van 1, 2, 4, 5 en 10
* Tafel van 8
* Tafel van 1, 2, 4, 5, 8 en 10
* Tafel van 3
* Tafel van 1, 2, 3, 4, 5, 8 en 10
* Tafel van 6
* Tafel van 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 en 10
* Tafel van 9
* Tafel van 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 en 10
* Tafel van 7
* Tafel van 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10


Voorlopig heb ik dat alleen van de maaltafels gedaan, ik weet nog niet of ik de deeltafels afzonderlijk of samen met de maaltafels zal afdrukken (voor de bundels na de paasvakantie). Het zou ook kunnen dat ik een week maaltafels en een week deeltafels oefen. Ik ben er nog niet helemaal aan uit. Als ik enkel deeltafels oefen, dan zou ik de maaltafels op een andere manier (in plaats van met temporekenen) herhalen. Uiteraard zijn ook twee boekjes per week een mogelijkheid. Of een boekje met een deeltafel vooraan en alle maaltafels door elkaar achteraan. Dan kunnen we twee blaadjes per dag maken. Ik beslis daar in de toekomst nog over en dan laat ik het jullie zeker weten.

Alle resultaten van deze tempotoetsjes probeer ik op een overzichtelijke manier bij te houden. Dit is niet altijd evident om kort op de bal te spelen en alles onmiddellijk 's avonds in te voegen, maar voorlopig lukt het me redelijk. Dan kom ik tot het volgende...


Aan de linkerkant staan de namen van de leerlingen, maar die liet ik nu bewust even weg. 
Wat is de bedoeling hiervan? (Want dit vraagt met 32 leerlingen wel wat inspanning!) Op die manier zie ik echter duidelijk wie wat al beheerst. De groene kringen zijn de beste resultaten van de klas, de rode zijn de slechtste. Sommige kinderen kun je daar nog uit filteren want ze hebben bijvoorbeeld problemen met tijdsdruk of concentratie. Voor mij is het onder andere belangrijk om te weten of die 60 oefeningen niet te veel zijn. Bepaalde leerlingen zien dit als een uitdaging, voor anderen is dit een te groot aanbod. Daarom maak ik voor de weken dat we tafels door elkaar oefenen ook bundeltjes met minder oefeningen. Dit zie je hieronder...


Het voordeel van de kleinere bundels is dus de motivatiefactor voor bepaalde kinderen, maar zeker ook een manier om er voor te zorgen dat leerlingen ook over moeilijkere oefeningen nadenken. Als er 60 oefeningen op een blad staan en ze maken er maar 20 dan vullen ze enkel de simpele maaltafels in. Dit is uiteraard ook niet mijn bedoeling van dit oefenblaadje.
Per bundel met gemengde tafels voorzie ik dus een exemplaar met 30 oefeningen en een exemplaar met 60 oefeningen. Er is via Somprint ook een mogelijkheid om blaadjes met 45 oefeningen af te drukken. Je kunt dus nog op een andere snelheid werken indien je dat wenst.

Wil je ook zo'n sjabloon gebruiken om de resultaten in een tabel te gieten? Dan kan dat. Download onderstaand document en ga meteen aan de slag. Je hoeft alleen maar de namen van je kinderen aan te vullen en eventueel de tafels in de koptekst aan te passen.

Ik voorzie ook een briefje voor de ouders, aangezien de bundels op het einde van de week mee naar huis mogen. Dit briefje kun je uiteraard ook inzetten in jouw klaspraktijk.

Voorlopig hou ik het hierbij wat temporekenen - tafels betreft, maar ik kom hier zeker in de toekomst nog op terug! 

2 opmerkingen:

  1. We bieden leningen aan alle individuen die projecten hebben maar financiering nodig hebben voor de oprichting. Onze aanbiedingen zijn van een bedrag van 3.000 EUR tot 10.000.000 EUR
    -------------------------------------
    * Financieel
    * Hypotheeklening
    * Investeringslening
    * Autolening
    * Consolidatieschuld.
    * Kredietlijn
    * Tweede hypotheek
    * Terugkoop van krediet
    * Persoonlijke lening

    Contacteer ons:
    E-mail: Axabanquebelge@outlook.fr
    Whatsapp-nummer: +33780725269
    Website: Www.axabanque.fr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een leuk idee! Hoeveel blaadjes steek je in zo'n bundeltje? Ofja, hoe lang doe je dit per onderdeel?

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...