dinsdag 25 februari 2020

Tafelspel voor buiten

In het tweede leerjaar worden tafels aangebracht en ingeoefend en dan is het altijd fijn om dat op heel wat verschillende manieren te doen. Ik had het hier nog niet zo vaak over mijn oefenvormen, maar dat komt zeker nog aan bod. Vandaag wil ik jullie alvast een spelletje voor buiten uitleggen.

Als ik de tafel afzonderlijk heb aangeleerd, gebeurt het dat we naar de speelplaats trekken. De klas wordt in gelijke groepen verdeeld. Het aantal groepen hangt eigenlijk van het speelveld af. Heb je heel veel plaats, dan kun je de groepen kleiner maken. Dat verhoogt de activiteit alleen maar en is dus zeker een aanrader.

Omdat ons voetbalveld niet heel erg breed is, werk ik met vier groepen. Dat zijn acht kinderen per groep. Wat natuurlijk wel nog behoorlijk veel is, maar 32 kinderen is hopelijk geen standaard ;).

Ik neem er even een foto bij om het spel uit te leggen...


Hij is misschien niet heel erg duidelijk met het licht op het bord, maar ik probeer het spel zo goed mogelijk uit te leggen. 

* De groepen kunnen op verschillende manieren worden gemaakt: je kunt de leerlingen laten kiezen, er kunnen kaartjes getrokken worden of je verdeelt de kinderen zelf (dan kun je sterke rekenaars wat verspreiden).

* De groepen stellen zich op waar je de cijfers 1-2-3-4 ziet staan. Bij ons is dat een verhoog. Wat handig is want de kinderen die niet aan het lopen zijn, mogen niet van het podium af.

* Eens er gefloten wordt, loopt één leerling per groep naar de overkant van het voetbalplein (zie pijl). Ze schrijven de eerste oefening van de afgesproken tafel op. Dat kan zowel een deel- als een maaltafel zijn. Ze mogen enkel de oefening opschrijven (en niet de oplossing). Zo moet er meerdere keren gelopen worden en hebben de kinderen die een oefening niet weten ook altijd de kans om iets anders op te schrijven.
Leerling 1 loopt dus naar de overkant en noteert 0x...= (hier was dit dus 0x8 omdat ik net de tafel van 8 had aangebracht en ingeoefend).

* Als leerling 1 terug op het podium is, mag leerling 2 van elke groep vertrekken. Als ze aan de overkant van het voetbalplein komen, lossen ze ofwel de oefening die er staat op, ofwel schrijven ze al een volgende oefening (1x8= dus in dit geval). 

* Leerling 3 drie kan er dan voor kiezen om een oefening op te lossen of om een derde oefening op te schrijven. Er mag telkens maar één iets worden opgeschreven: ofwel de oefening ofwel de oplossing.

* De groep die als eerste de hele tafel heeft opgeschreven (en flink neerzit op het podium) is de winnaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...