vrijdag 19 juli 2024

Hoofdletters in beeld

 In het tweede leerjaar komen hoofdzakelijk de hoofdletters in de lessen schrift aan bod. Eerst starten we uiteraard met een herhaling van de kleine letters (waarover later meer), maar daarna oefenen we eigenlijk het hele tweede en derde trimester op de hoofdletters. In onze dorpsschool gebruiken ze de methode D'Haese. Ik hoop vooral dat dit in de andere scholen van de scholengemeenschap ook zo is, anders is er veel van mijn materiaal niet bruikbaar tijdens mijn intermezzo in het lerarenplatform. Maar dat zullen we pas in augustus kunnen checken. We zien wel. Intussen houdt dat me niet tegen om het materiaal met jullie te delen.

De mensen die Gietjes Corner al lang volgen, weten dat ik graag ondersteunend materiaal creëer. Op die manier probeer ik tegemoet te komen aan de wensen en noden van alle kinderen. Zo zijn er die steun op hun bank nodig hebben, andere leerlingen hebben dan weer genoeg aan klassikale wandplaten. Ik maakte de afgelopen jaren dus weer een beetje van alles. Al moet ik eerlijk toegeven dat het ene wel wat vaker wordt gebruikt dan het andere.

Zo maakte ik voor elke hoofdletter een wandplaat. In eerste instantie zagen ze er zo uit...


Zonder poespas, gewoon rechttoe rechtaan. Voor elke hoofdletter een kaart. Dezelfde families drukte ik in hetzelfde kleur af, zodat het duidelijk was welke hoofdletters op dezelfde manier gevormd worden.

Toen we echter gebruik maakten van een nieuwe handleiding (D'Haese.nu), maakte ik ook nieuwe wandplaten. Deze zie je hieronder.


Zowel de oude als nieuwe zijn voor jullie gratis te verkrijgen. Klik op onderstaande linken en download.

Die wandplaten worden uiteraard weer allemaal in een doos bewaard, met een bijpassend voorblad.


Ik maakte ook enkele persoonlijkere hulpmiddelen. Zo zijn er kaartjes met alle hoofdletters en kleine letters op (foto 2), een versie met alleen alle hoofdletters (foto 3), maar ook kaartjes met de combinatie hoofdletter-kleine letter.



Ook al dit materiaal is downloadbaar en dus gratis te verkrijgen.

Er is ook een voorblad voor het doosje met de kleine kaartjes (met één hoofdletter en één kleine letter op). Ik maakte immers van ieder kaartje 6 exemplaren. Op die manier kan ik bij ieder kind die met een welbepaalde hoofdletter een probleem heeft een kaartje als extra ondersteuning op de bank plakken. Ook het voorblad kun je kopiëren. Dit keer gebruik ik geen doos van Esselte, maar een potje waar ik verse gemalen kaas in koop :).



Er zijn ook nog twee wandplaten die ik tijdens mijn schrijflessen gebruik. Die met de goeie zithouding en pengreep op, maar ook eentje met de vier schrijflijnen (uit de methode D'Haese.nu). Ze zien er als volgt uit...



Voor de mensen die een andere schrijfmethode gebruiken, is het meeste materiaal van hierboven niet inzetbaar, maar ik maakte de voorbije jaren ook heel wat dingen die bij gelijk welke methode inzetbaar zijn. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten want ik probeer doorheen de vakantie nog veel meer te delen. Zo maakte ik schrijfkaarten om de schrijflessen wat creatiever aan te pakken en start ik het jaar altijd met het maken van een naamportret. Wil je deze afleveringen zeker niet missen, dan is het misschien geen slecht idee om mijn Facebookpagina te volgen. Er kunnen zeker nog wat volgers bij! Dus allen daarheen: https://www.facebook.com/GietjesCorner/. Ik ben blij met elke like die erbij komt :).

Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Huiswerken voor de tafels

 Ik deelde hier al het een en ander rond huiswerk , maar ik heb ook nog een resem werkbladen rond de tafels. Die gaf ik tot vorig jaar ook m...