donderdag 11 juli 2024

Laat dat geld maar rollen

De voorbije maand gingen er heel wat wilde ideeën door mijn hoofd, laat het gerust een brainstormfase noemen. Vroeger ging me dat vooral onrustig gemaakt hebben, maar doorheen de jaren heb ik geleerd dat ik die storm gewoon moet doorstaan. M'n buikgevoel wijst me wel de weg. Daar ben ik zo dankbaar voor, dat ik bij mezelf die rust kan vinden en dat ik vertrouw op wat er komt. Op privévlak heb ik het daar veel moeilijker mee (daar lijkt de naald precies stuk), maar professioneel heb ik het gevoel dat ik hoe dan ook de juiste keuzes maak. Ook al is het niet altijd makkelijk geweest en zal het dat in de toekomst ook niet altijd zijn.

Vandaar dat ik nu voluit voor het lerarenplatform ga. Nochtans ging lesgeven in het middelbaar doorheen mijn loopbaan ook al ettelijke keren door mijn gedachten. Eigenlijk zelfs nog daarvoor, toen ik mijn studiekeuze moest maken. Maar toen ik een aantal jaren terug naar de infodag van de Vives in Torhout trok, voelde ik aan alles dat mijn taak er in het lager nog niet opzit. Mijn hart ligt nog altijd bij de kinderen van 6 tot 12. 

Na het nieuws van mijn directeur (dat ik van het tweede naar het vierde moest), speelde ik weer met de gedachte om over te stappen naar de eerste graad van het middelbaar. Me wat bijschaven aan de hogeschool en er gewoon vol voor gaan. Goeie lessen bedenken en een handje helpen bij het opgroeien van kids ouder dan twaalf. Maar dan was ik de afgelopen weken bezig met het verzamelen van mijn spullen (om ze mee naar huis te brengen) en dan dacht ik bij mezelf: is dit nu wat ik wil? Dit materiaal in een kast duwen en het er nooit meer uithalen of wegschenken via een giveaway op mijn blog? Of wil ik hier echt nog wel de vruchten van plukken? Ik heb de afgelopen tien jaar immers niet stil gezeten. Veel van mijn materiaal haalde mijn blog, maar er zijn ook nog heel wat items die nooit aan bod kwamen. Vandaar dat ik deze vakantie als een kans zie. Om mijn blog weer heel populair te maken en om alles nu eindelijk eens gesorteerd en geordend te krijgen. Zodat ik bij de komende vervangingen of ondersteunende uren met materiaal naar school kan vertrekken. En wat zou het zalig zijn als ik het ook meteen kan klaarleggen zonder dat ik er een halve dag hoef naar te zoeken :). Daarnaast kan ik vanaf nu ook een breder publiek aanspreken want ik zal immers niet meer alleen in het tweede komen. Hou je dus maar klaar aan een overdosis materiaal en ideeën!

Waar ik vandaag dus naartoe wilde, is het volgende materiaal dat doorheen de hele lagere school ingezet kan worden. Sorry dat ik er - zoals vanouds - eerst weer een serieuze intro voor nodig had om te komen tot wat ik jullie eigenlijk wilde zeggen. Al voelt dit wel fijn. De woorden stromen, ik kan mijn verhaal kwijt en ik hoop jullie te inspireren. De werelden die weer in elkaar vloeien, heerlijk! Hopelijk blijft het zo.

Een hele tijd terug maakte ik geldbakjes. Die zijn er wel op school (met namaakgeld), maar die zijn altijd overal en nergens en die plastic schijfjes lijken vaak ook helemaal niet op de echte munten. Vandaar dat ik er voor mezelf en mijn klas wilde. Alleen wist ik toen nog niet waar ik aan begon. Jaren slingerden er overal kopieën en knipsels rond, maar een paar jaar terug vervolledigde ik mijn reeks. Maar liefst 19 bakjes met een hele serie munten en biljetten. Hoef je er zelf zoveel te maken? Helemaal niet! Een paar als extra ondersteuning zouden heel handig zijn en ook voor zorgleerkrachten is dit uniek materiaal.







 
Al het materiaal dat je voor deze bakjes nodig hebt, kun je via onderstaande link gratis downloaden. Veel plezier ermee!

Volgende week volgen ook nog de munten en biljetten voor aan het bord, ook altijd handig. Al weet ik dat veel leerkrachten nu met een digitaal bord werken, mijn magnetische exemplaren worden ook nog heel vaak gebruikt! Zowel door mezelf als door mijn leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Huiswerken voor de tafels

 Ik deelde hier al het een en ander rond huiswerk , maar ik heb ook nog een resem werkbladen rond de tafels. Die gaf ik tot vorig jaar ook m...