donderdag 25 juli 2024

Jakhals en Giraf van Sterren aan de hemel

 Een tijd terug leerde ik de methode 'Sterren aan de hemel' kennen. Hierin mogen de kinderen kennismaken met Jakhals en Giraf, twee figuren die elk voor hun eigen waarden en normen staan. Het is een houvast voor de kinderen om zich af en toe te kunnen aansluiten bij een van de twee dieren en ze voelen ook dat beide werelden soms in elkaar verweven zitten. 

In de eerste activiteiten van het schooljaar worden de dieren aan hen voorgesteld en moeten de leerlingen bepaalde gedragingen en uitspraken aan één van hen beiden kunnen linken. In de handleiding staat er een opdracht in het werkboekje, maar die vond ik niet zo interactief, vandaar dat ik iets anders bedacht. Aangezien ik volgend jaar niet meer in het tweede sta, zal ik de opdracht niet meer kunnen inzetten, maar misschien zijn jullie er wel nog iets mee!

Per twee krijgen de leerlingen een omslag met Jakhals en Giraf en een aantal prenten en uitspraken. Deze zien er als volgt uit...


Er zijn in totaal 9 uitspraken en 7 prenten. Ze kunnen allemaal aan Giraf of Jakhals worden gelinkt. Het is de bedoeling dat de kinderen hierover gaan praten. Waarom plaats je een uitspraak of foto bij Jakhals? Waarom niet? De kinderen moeten leren verwoorden waarom ze iets denken. Ik geef je alvast mee dat de meeste wel meteen zien bij welk dier de zaken passen (als ze tenminste goed naar het verhaal hebben geluisterd), maar dat het soms niet evident is om het uit te leggen aan elkaar of rustig naar iemand anders zijn of haar mening te luisteren.

Wil je de woordkaarten en foto's gebruiken? Dan kan dat. Download ze hieronder.


Ik maakte omslagen per twee leerlingen en ik voorzag zowel de enveloppen als de doos waar ze in worden bewaard van een label. Dat ziet er dan zo uit...


Wil je ook graag deze labels gebruiken? Klik dan hieronder.


Veel plezier met dit materiaal en tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er mag ook wel eens gekleurd worden!

Het woord keuzemuur  liet ik deze zomer hier en daar al eens vallen. Dat is eigenlijk mijn eigen uitgewerkte kieskast. Wil je alle artikels ...