maandag 4 november 2013

Frangipanetaart voor pepe!

Gisteren werd mijn pepe 85! Eerst werd er voor een restaurantbezoek geopteerd, maar al heel snel beseften we samen dat dit eigenlijk niets voor pepe is. Hij zit veel liever gezellig thuis of bij familie met iedereen rond zich heen. Want slecht heeft hij niet geboerd hoor. Twee kinderen, vijf kleinkinderen en intussen al zeven achterkleinkinderen. We kwamen samen voor taart, een aperitiefje en een boterham. Aangezien mijn mama haar deuren opzette, wilde ik wel wat helpen.

Eerst maakte ik drie kommen tomatensoep volgens het recept dat ik eerder al op mijn blog postte en daarnaast bakte ik ook nog twee taarten. De eerste werd de appeltaart met een klein beetje boter en ten tweede probeerde ik nog wat nieuws. Ik had de hele vakantie al plannen gemaakt om te bakken, maar het kwam er maar niet van. Wanneer de nood dan uiteindelijk het hoogst was, werd er toch eens op het internet rond gesnuffeld. Het werd uiteindelijk een simpele frangipanetaart volgens Piet Huysentruyt.

Ingrediënten

  • abrikozenconfituur
  • 150 gram amandelpoeder
  • 150 gram bloemsuiker
  • 1 vel bladerdeeg
  • 50 gram gewone bloem
  • 3 eieren
  • 120 gram boter

Recept

1. Smelt de boter op een laag vuurtje en verwarm de oven op 180°C
2. Rol het bladerdeeg open en leg het met het bakpapier in je bakvorm.
3. Prik met een vork enkele gaatjes in het deeg.
4. Smeer de confituur op het bladerdeeg.
5. Maak het deeg met de gesmolten boter, het amandelpoeder, de bloemsuiker, de bloem en de eieren. Roer alles goed door elkaar.
6. Giet het deeg over de confituur en zet de taart in de oven.
7. Bak de taart voor minstens een halfuur op 180°C. Prik eens in de taart en controleer of er nog deeg aan je mes zit. Laat de taart eventueel nog wat langer in de oven staan.

Glazuur
Ik maakte ook nog glazuur voor op de taart. Ik deed dat met één eiwit en wat bloemsuiker. Daarna goot ik het glazuur over de taart. Hoe je dit professioneel doet, zal ik nog moeten uitzoeken :).


Smakelijk!


Bronnen:
http://koken.vtm.be/recept/frangipanetaart-0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...