zaterdag 23 november 2013

'The Pianist', een filmklassieker van Roman Polanski

In het weekend moet er ook wat tijd voor ontspanning gemaakt worden. De laatste tijd ben ik daar niet zo goed in, maar ik voel vaak aan mijn lichaam dat de energie stilaan op geraakt. Dan is het toch nodig om even de werkmodus uit te zetten. Ik heb tal van hobby's waardoor ik me tijdens die ontspanning geen seconde verveel en ik moet dan ook vaak kiezen tussen tal van mogelijkheden. Vorige week koos ik ervoor om mijn Digibox wat te legen en daarom bekeek ik de filmklassieker 'The Pianist'.

Gegevens


Uitgegeven in: 2002
Regisseur: Roman Polanski
Producenten: Robert Benmussa, Roman Polanski en Alain Sarde
Scenaristen: Ronald Harwood, Wladyslaw Szpilman
Hoofdrolspelers: Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Frank Finlay
Muziek van: Wojciech Kilar, Frédéric Chopin
Speelduur: 143 minuten


Mijn mening


De film bestaat al meer dan tien jaar en is wereldberoemd. Toch zag ik hem nog nooit. Jammer eigenlijk want het is echt een pareltje. Ik ben meestal een behoorlijk kritische kijker, maar dit verhaal sprak me zo aan dat de tranen vaak niet ver weg waren. The Pianist brengt zo'n realistisch beeld over de Tweede Wereldoorlog dat je je vrijwel meteen betrokken partij voelt. Het thema boeit me al heel erg lang en als dit ook zo is bij jou, dan moet je deze film gewoon gezien hebben. De prent kan trouwens ook in de klaspraktijk gebruikt worden, als je aan wat oudere kinderen lesgeeft ten minste. De wanpraktijken ten opzichte van de joden komen onverbloemd in beeld waardoor kinderen zich snel een beeld kunnen vormen van de gruwel uit Wereldoorlog II. Let wel op voor de expliciete scenes want die zijn soms echt gruwelijk. Volwassenen kunnen dit misschien net iets beter plaatsen.


Bronnen:
*http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Pianist
*http://lisafordblog.com/films/music-kept-a-bullet-from-his-head-the-pianist-video-so-not-hip-hop-but-happy-birthday-lisa-ford/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...