dinsdag 19 november 2013

Vijftig tinten grijs, de leessensatie van even terug

In de voorbije herfstvakantie had ik een hele leuke namiddag bij Eva. Ik ken haar van het eerste middelbaar en ik moet zeggen dat het meteen klikte. Bijna 20 jaar laten zijn we nog steeds (oké cliché, maar o zo waar) hartsvriendinnen, al zien we elkaar niet zo vaak als we zelf zouden willen. Normaal gezien trekken we naar Gent of Brugge, maar deze keer stelde Eva een etentje bij haar thuis voor. Ze wilde een ovenschotel proberen en aangezien ik graag eet, was de toon meteen gezet. Achteraf zouden we nog een tripje maken, maar dat kwam er eigenlijk niet meer van. We zaten gezellig te kletsen en we bleven maar kletsen :).

Bij Eva staat er in de woonkamer een propvol boekenrek. Het is als fervent lezer altijd fijn om daar eens in te neuzen en toen zag ik 'Vijftig tinten grijs' staan. Eva had het al gelezen en gaf het me met plezier mee. Ik had al veel over dat boek gehoord, maar zelf wist ik er eigenlijk weinig over. Het stond dan ook al een tijdje op mijn verlanglijst.

Gegevens

Oorspronkelijke titel: Fifty Shades of Grey
Uitgeven in: 2011 (Engels), 2012 (Nederlands)
Omslagontwerp: DPS
Foto omslag: iStockphoto
Uitgeverij: Prometheus
ISBN: 978 90 446 2184 6
Aantal pagina's: 526

Flaptekst

Vijftig tinten grijs vertelt hoe de jonge, onbevangen literatuurstudente Anastasia Steele onverwachts in aanraking komt met de charismatische, mysterieuze miljardair Christian Grey. Ze is direct betoverd door hem, maar probeert hem uit haar hoofd te zetten: hij is rijk en te hoog gegrepen voor haar. Totdat Grey op een dag ineens in de winkel staat waar ze werkt.

Vanaf dat moment zal Christian Grey Anastasia geen moment meer met rust laten. Steeds dieper trekt hij haar zijn wereld van duistere seksuele fantasieën in. Anastasia geniet aanvankelijk zeer van alles wat Grey haar op seksueel gebied leert en van de luxe en rijkdom waarmee hij haar omgeeft. Maar meer en meer krijgt Grey de verliefde Anastasia in zijn macht. Zijn donkerste en diepste wens: totale controle over haar. Christian Grey is verslavend gevaarlijk.

Mijn beoordeling (++)

Ik heb het boek nu zelf gelezen en eindelijk kan ik er zelf mijn mening over vormen. Er is het afgelopen jaar zodanig veel over dit boek gezegd en geschreven geweest dat ik dit boek echt heel graag wilde lezen. Ik ga er helemaal geen doekjes om winden, ik vond dit boek gewoonweg goed. Ik zet het niet bij mijn toppers, maar het is meer dan onderhoudend. Daar geef ik snel even een paar woorden uitleg bij. Er werd mij soms verteld dat er geen verhaal in dit boek zit en dat het eigenlijk alleen maar over seks handelt. Ik denk dat je die ballon eigenlijk zelf moet gaan doorprikken. Het boek vind ik goed omdat het heel erg vlot leest én omdat het vernieuwend is. Dit zijn twee criteria die voor mij heel erg belangrijk zijn. Dat Christian Grey er zo'n vreemde seksuele voorkeuren op na houdt, intrigeert me ook wel. Niet op de manier van 'dit wil ik graag ook eens proberen', maar eerder als 'wat is er vroeger in godsnaam met die kerel gebeurd?' Daarom heb ik het tweede deel van dit boek al in de bieb gezocht en ligt het klaar in mijn nachtkastje!


Bron afbeelding:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...