donderdag 7 november 2013

Leespictogrammen

Ik liet je eerder al een aantal pictogrammen uit mijn klas zien, maar ik maakte er gisteren nog twee nieuwe. Omdat lezen heel erg belangrijk is, moet dit in de klas heel vaak aan bod komen. Dit kan op tal van manieren. Ik liet je mijn leeslijsten al zien, maar er volgen later nog heel wat andere oefeningen. Zo kun je ook verhalen of boeken laten lezen.

De bedoeling is ook om niet alleen het leesvoer aan te passen, maar ook de manier van werken. Voor de leeslijsten heb ik duo's samengesteld van een sterke en een iets mindere lezer. Zo kunnen de kinderen elkaar helpen en ondersteunen. Ik wil echter ook het lezen in groepjes doorvoeren. Daarbij zou ik kinderen van hetzelfde niveau samen zetten zodat ze elk op hun eigen niveau kunnen oefenen.

In een klas van dertig is dat een behoorlijk gedoe en er komt wel wat organisatie bij kijken. Om dit vlot te laten verlopen, maakte ik gisteren de volgende pictogrammen. Op die manier weten de kinderen of ze per twee (en dus met hun leesvriend) moeten lezen of dat ze in groepjes mogen gaan zitten.


Wil je deze picto's ook gebruiken? Dan kan dat alweer.
Kijk snel even hier.


Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...