zondag 24 november 2013

Twee heel bruikbare rekensites!

Gisteren was er even tijd om iets anders dan schoolmateriaal te posten, maar er staan alweer een paar werkblaadjes, kaartjes en dozen te popelen om zich te tonen. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken, maar uiteraard moet je de mosterd ergens vandaan halen. Eerder liet ik jullie al weten dat ik heel wat ideeën op Pinterest en Klascement vind, maar ik schuim daarnaast uiteraard ook de rest van het net af.

Sommige dingen gebruik je één keer en vergeet je dan weer, maar er zijn twee rekensites waar ik echt heel regelmatig naartoe surf. Dat is Somprint en Klokrekenen. Heel wat leerkrachten kennen deze sites al, maar ze kunnen ook heel erg handig zijn voor alle lezers met kinderen onder ons.

Somprint is een site waar je heel gemakkelijk rekenblaadjes voor de les bewerkingen kunt op maken. Iedereen weet dat het inoefenen in de lagere school heel erg belangrijk is en dit zowel voor de sommen tot 10, tot 20, tot 100 en tot 1000 als voor de maal- en deeltafels. Deze bewerkingen kunnen allemaal afzonderlijk op werkblaadjes gezet worden en je kunt er zelfs voor kiezen om plus en min apart te oefenen. Sinds kort kun je op Somprint ook blaadjes rond breuken maken. Eens je een voorraad blaadjes aangelegd hebt, kun je er een aantal jaren mee werken. Ze zijn ook ideaal als extra werk of als huistaak.



De tweede website die ik je wil voorstellen is Klokrekenen. Ook dit is een Nederlandse site waar je heel wat werkblaadjes op kan maken. Het leren van de klok is niet voor alle kinderen evident en het vraagt dan ook wat tijd om het uur tot op één minuut correct te kunnen aflezen. Extra oefeningen zijn vaak meer dan welkom. Op Klokrekenen kun je elke moeilijkheid afzonderlijk inoefenen, maar je kunt ook het uur, het halfuur, het kwartier,... op eenzelfde blad inoefenen. Zowel digitale als analoge klokken komen aan bod.


Nog een prettige zondag!


Bronnen:
*http://www.bordwerk.nl/w_314_somprint.php
*http://ingridheersink.yurls.net/nl/page/788933

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...