zaterdag 16 november 2013

Grote wandplaten voor de maal- en deeltafels

Na de kleine wandplaten die ik hier al toonde, maakte ik nu ook grote wandplaten voor de tafels. Die kleine kun je uiteraard ook op A3 kopiĆ«ren zodat je grote hebt, maar ik zag het even anders.

De kleine wandplaten zal ik uithangen wanneer een tafel (zo goed als gekend is). Kinderen kunnen er dan nog even naar terug kijken, moest dat nodig zijn. Het is immers belangrijk dat ze de tafels automatiseren. Vroeger zag ik uithangen als afkijken, maar van die gedachte ben ik intussen al wat afgestapt. Het is heel belangrijk dat de kinderen dagelijks geconfronteerd worden met de leerstof. Uithangen aan de klasmuur is daarbij ook een belangrijk gegeven.

Als een tafel wordt aangeleerd, wil ik die dan ook in het groot visueel voorstellen. Zo kunnen de kinderen tijdens de inoefenmomenten hierop terugvallen. Daarom maakte ik voor elke maal- en deeltafel een Word-document met grote kaartjes.


















Daarop staan niet alleen de tafels, maar ook de oplossingen en dit afzonderlijk. Zo kun je er nog een spelletje aan koppelen voor je de wandplaten uithangt. Je deelt de tafels en de oplossingen uit aan de kinderen en je laat ze rondlopen in de klas. Ze gaan op zoek naar de oplossing of naar de tafel die bij hun kaartje past.



Met een simpele klik zijn al deze wandplaten van jou. Kijk maar snel even hier. In deze map op Google Drive vind je niet alleen de maaltafels, maar ook de deeltafels!

Veel reken- en oefenplezier!

2 opmerkingen:

  1. Via een collega kwam ik bij je site terecht. Dit werkt verslavend. Alleen jammer dat ik niet zo'n computer kunner ben. Je mag me steeds de wandplaten met de maaltafels mailen. Alvast hartelijk dank voor je onuitputtelijke werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor de late reactie! Maar ik kan je de maaltafels niet sturen als je geen e-mail achterlaat :). Vanaf vandaag kun je ze wel gratis downloaden hier boen. Dat werkt een pak makkelijker en op die manier heb ik meer tijd om nieuw materiaal te ontwikkelen!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...