zaterdag 19 augustus 2023

De keuzemuur, een voorstelling

 Ik haalde de keuzemuur hier al een aantal keer aan en ik merk dat ik vorig jaar hier toch een aantal dingen over vertelde, maar het is tijd dat ik er weer eens mijn schouders onder zet.

Iedereen kent het systeem van de kieskast, bij mij heet het gewoon de 'keuzemuur'. Waarom? Omdat ik met een muur en pictogrammen werk. Heel simpel: in een bak zitten pictogrammen en als die pictogrammen aan de klasmuur worden opgehangen, dan kunnen de kinderen daaraan werken. Zo hebben ze altijd iets te doen als ze ergens klaar mee zijn. Sommige onderdelen van die keuzemuur zijn al volledig uitgewerkt, andere dingen zitten eigenlijk al veel te lang gewoon in mijn hoofd. Ik probeer er dit jaar zeker werk van te maken en dan zouden jullie daar ook de vruchten moeten kunnen van plukken.

Een pictogram ziet er als volgt uit...


Hieraan koppel ik het extra boekje waar ik het hier over had.



Vandaag wil ik het even algemeen aanpakken, later ga ik zeker dieper in op de aparte onderdelen. Het is eigenlijk mijn bedoeling dat de leerlingen gevarieerd aan de slag kunnen. Ik start komend schooljaar met een groep van 33 en dat zal sowieso druk worden. Al moet ik er wel bij vertellen dat we bijna voortdurend met twee voor de klas staan.

Als kinderen met hun vingers moeten draaien, dan draait de klaspraktijk een stuk minder soepel dus wil ik op een aantal activiteiten terug kunnen vallen. Die wil ik zo uitgebreid mogelijk. Ook de dingen waar we tijdens de lessen misschien geen tijd voor vinden, kunnen hier aan bod komen. Ik denk dan ook aan activiteiten waar ze zelf mee kunnen experimenteren: bouwen, puzzelen,...

Mijn grootste struikelblok is: hoe werk ik dat allemaal uit (en wanneer), waar verzamel ik het materiaal, wat zijn activiteiten die echt zelfstandig kunnen gebeuren én wat met de kinderen die nooit eerder klaar zijn met een taak? Want ook zij moeten de mogelijkheid hebben om met deze keuzemuur aan de slag te gaan! Uiteraard zou je bij vrije momenten de keuzemuur als zelfstandige activiteit kunnen inzetten, maar ik weet dat die vrije momenten bij ons echt schaars zijn. Dus ik moet daar echt wel nog iets op vinden. En hou je op de één of andere manier bij wie wat doet of laat je dat helemaal los? Dat is ook nog iets waar ik niet helemaal uit ben!

Los van mijn bedenkingen en hersenspinsels, maakte ik wel al een algemeen draaiboek van de keuzemuur mét ZILL-doelen. De volgende vond ik passend:


* SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten
Opkomen voor zichzelf en zich weerbaar opstellen
- (Uit een keuzeaanbod) eigen keuzes kunnen maken – kunnen beslissen

* IVzv1 Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen

* IVzv2 Gekende oefen- en spelvormen zelfstandig opstarten en gaande houden

* TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken
Frequente pictogrammen in de klasomgeving ‘lezen’ – ervaren en inzien dat bepaalde symbolen een boodschap overdragen

Wil je de rest van het draaiboek graag op je gemak doornemen? Dan kan dat! Het neemt helemaal niet veel tijd in beslag.


Er is trouwens ook al een draaiboek gemaakt voor de spelletjesbundel die je hierboven afgebeeld ziet staan. Die vind je hieronder:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...