woensdag 23 augustus 2023

Grote wandplaten voor de maal- en deeltafels

 Ze bestaan al een hele tijd, maar ik deel ze hier graag nog eens met jullie: de wandplaten voor de maal- en deeltafels. Ze bestaan uit een kaart met de oefening en een kleiner exemplaar met de oplossing van de tafel. Je kunt ze op allerlei manieren inzetten. Zo kun je de kaarten uitdelen in de klas en de leerlingen laten zoeken naar de kaarten die bij elkaar horen. Je kunt ze uiteraard bij de eerste lessen rond een welbepaalde tafel ook gewoon ophangen aan je bord of klaswand.

Ze zien er als volgt uit... (voor ik ze uitknipte en lamineerde)




Elke tafel druk ik op een afzonderlijk kleur af. Het doet er eigenlijk niet toe welk kleur, maar ik doe dat met alles rond die tafel (ook de tafelkaartjes voor de kinderen,...). Dit heeft voor sommige leerlingen een extra ondersteuning. Wil je graag mijn verdeling dan zet ik die hieronder op een rijtje.

Tafel van 1: paars
Tafel van 2: groen
Tafel van 3: rood
Tafel van 4: geel
Tafel van 5: pastelblauw
Tafel van 6: blauw
Tafel van 7: donkergroen
Tafel van 8: oranje
Tafel van 9: roze
Tafel van 10: fuchsia

Wil je de wandplaten ook graag gebruiken, dan kan dat. Je kunt zie hieronder afzonderlijk downloaden.


Uiteraard voorzag ik ook een doos voor de wandplaten. 
Voorblad doos wandplaten - oud

Vroeger zaten mijn wandplaten in één doos, maar omdat ik alle kaarten van magneetlint voorzag, moest ik overschakelen op twee dozen (eentje voor de maaltafels en een voor de deeltafels). Hieronder zie je nog mijn oude doos (waar alles samen in kon).



Uiteindelijk ziet dit er dan zo uit. Je kunt er uiteraard ook de uitkomsten bij hangen. Hieronder zie je nog een oude foto want ik geef al jaren eerst alle maaltafels, pas later (na de paasvakantie) begin ik met de deeltafels. Dit werkt echt veel efficiënter en voor de minder goeie rekenaars is deze werkwijze een zegen. Daar ben ik echt van overtuigd! Probeer het zelf ook maar eens uit.


Zit je dan in de knoei met je rekenboeken? Trek je dat vooral niet aan. Ik werk al jaren zonder werkboeken van rekenen en ik zou het iedereen aanraden!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...