maandag 21 augustus 2023

Met 'Kraak de code' verder oefenen in het oefenschrift

 Vorige week vertelde ik jullie hier al heel wat over het spel 'Kraak de code'. Hiermee oefen ik met de hele groep de splitsingen tot 10, optellingen en aftrekkingen tot 20 en 100 en de maal- en deeltafels. Wil je dat materiaal graag downloaden, kijk dan zeker nog eens terug naar het linkje hierboven of zoek hieronder naar de blogpost van vorige woensdag.

Doorheen het jaar pas ik echter iets aan. Als de kinderen in het begin fouten maken, dan moeten ze de oefening gewoon verbeteren. Na verloop van tijd verbeteren ze niet alleen hun fouten, maar krijgen ze ook een aantal extra oefeningen. Ik verwoord hier heel goed bij dat dit geen straf is, wel een extra oefenmoment. De kinderen mogen zelf beslissen wanneer ze die oefeningen maken. Ofwel wordt dit in de klas gemaakt tijdens de speeltijd ofwel nemen ze de oefeningen mee naar huis en dit in het oefenschrift. Dit is gewoon een A4-schrift (met lijntjes) waarop ik het volgende voorblad plak.


Wil je dit voorblad ook gebruiken, klik dan hieronder.

Op het eerste blad van het oefenschrift plak ik ook een brief voor de ouders. Zo weten ze wat er de kinderen thuis te doen staat. Op de ouderavond eind september geven we hier ook wel nog een woordje uitleg over (waarover later meer).

De brief ziet er als volgt uit...


Wil je de brief graag gebruiken? Download hem dan hieronder.

Voor de extra oefeningen gebruik ik de sites somprint.nl en sommenprinter.nl. Ik voorzie een aantal reeksen in een omslag. Dit ziet er dan zo uit.


Elke omslag krijgt een label in dezelfde kleur als de fichekaarten. Zo weten de kinderen uit welke omslag ze een extra reeks oefeningen moeten nemen. Vroeger hing ik de omslagen op in de klas, maar die scheurden heel erg snel. Dus ik zal nog een andere manier moeten bedenken om zo efficiënt mogelijk te werken. De omslagen zitten nu allemaal samen verzameld in een doos zoals je hieronder ziet.


De labels voor de omslagen kun je hier downloaden, het voorblad voor de doos vind je onder deze link.

Voor de splitsingen vond ik niet meteen een site, dus maakte ik zelf een aantal reeksen met oefeningen. Die kun je hieronder ook gratis downloaden.

Uiteraard goot ik ook dit weer allemaal in een draaiboek mét ZILL-doelen. Dat ziet er als volgt uit.


Alles kun je hieronder makkelijk nalezen.

Wat ik nog meer doe naast het extra rekenen in het oefenschrift komt later zeker nog aan bod! Hou Gietjes Corner dus zeker blijvend in de gaten. Er komt nog heel wat (ver)nieuw(d) materiaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...