maandag 7 augustus 2023

Een laatste keer over de schoolagenda

 Ik had het de voorbije week al een aantal keren over de schoolagenda en daar wil ik vandaag nu samen met jullie in landen. Dan kan ik dat stukje afronden en kan ik morgen aan een nieuw hoofdstuk beginnen. Er moet immers nog heel wat gedeeld kunnen worden tegen 1 september :).

Op het eerste blad van de schoolagenda vind je een overzicht met gegevens. De foto is niet zo heel duidelijk, maar ik kan voorlopig geen nieuwe nemen omdat de agenda's pas na 15 augustus op school worden geleverd.


Het invullen van de persoonlijke gegevens wordt de eerste dag als huiswerkje meegegeven, maar daar vertel ik binnenkort zeker meer over. Ik wil het vandaag over de algemene gegevens hebben. Om die niet overal eigenhandig te moeten invullen, voorzie ik hiervoor sinds een paar jaar een sticker. Die ziet er als volgt uit...


De sticker wordt op stickervellen afgedrukt en die kan je dan heel makkelijk in alle agenda's bevestigen. Ik doe dit meestal in de laatste week van augustus. Tegen dan zijn de stickers klaar en werden de agenda's ook geleverd. Al ben ik echt goed bezig, want de stickers liggen eigenlijk al een paar weken op agenda's te wachten... :).

Wil je dit stickervel graag aanpassen naar jouw gegevens? Dan kan dat. Download ze hieronder.

Ik had het vroeger ook al eens over stickers doorheen het jaar. Wil je die post graag nog eens opnieuw lezen, dan kan dat hier. Als er mij iets opvalt tijdens het verbeteren of ik denk na 16 uur nog ergens aan, dan neem ik restjes van stickervellen bij me om die opmerkingen/evaluatie op te schrijven. Die stickers hang ik dan tegen 's morgens aan de bank van de leerlingen. Dan weten zij dat ze de sticker in hun schoolagenda moeten plakken. 

Hier zie je een voorbeeld van zo'n sticker...



Vroeger was het bij ons op school de gewoonte om de vrijdag over de middag in iedere agenda 'een nota' te schrijven, maar daar komen we echt niet meer toe met zoveel leerlingen. Vandaar dat ik dit al een tijdje op een andere manier aanpak. Het enige waar je wel moet op letten is dat je niet te vaak over dezelfde leerlingen iets neerschrijft, maar dat iedereen eens aan de beurt komt. Vandaar dat ik een overzichtsblad maakte om bij te houden wie al eens een sticker kreeg. Ik noteer gewoon per klasnummer een datum. Zo zie ik ook meteen hoe lang het al geleden is dat de ouders iets van nieuws kregen. Ik vind het immers wel een werkpunt van mezelf om de ouders wat meer op de hoogte te houden. Uiteraard zijn daar ook nog andere manieren voor.

Dat blad ziet er al volgt uit...


Wil je ook dit blad graag inzetten? Klik dan hieronder.


Om gelijk te starten en iedereen welkom te heten, maak ik in de vakantie wel altijd al een kleurrijke sticker voor elk kind. Die zien er als volgt uit... 


                                                         Ook die liggen trouwens al klaar!


De voorbije week heb ik nu heel wat over de agenda verteld en het is mijn gewoonte om dat allemaal in een overzichtelijk document te gieten. Op die manier kan je alles nog eens nalezen en is het ook duidelijker voor eventuele co-teachers en/of vervangers. Al weet ik ook dat niet iedereen zin heeft om dit allemaal door te nemen. Toch zijn ze voor mezelf zeker ook van nut. Ik noem ze mijn draaiboeken. Benieuwd naar zo'n document? Ze zien er zo uit...


Wil je dit document nalezen of zelf aanpassen naar jouw noden en wensen?
Download het dan hieronder.

Dat was het voor vandaag. We horen elkaar morgen zeker terug!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...