woensdag 9 augustus 2023

Klastaken en bijhorende naamkaartjes

 Ik vertelde jullie hier eerder al een aantal keer iets over mijn klastaken. Ze gaan dan ook al een tijdje mee. Jaren terug startte ik met een versie van Leendert Jan Vis, maar intussen weet iedereen die Gietjes Corner al een tijdje volgt dat ik alles omzet naar mijn eigen thema en dat is Geronimo Stilton. 

Ze zien er als volgt uit...


Een gele rand, een prent en tekst in mijn alom geliefde lettertype (Berlin Sans FB).

Er zijn in totaal twaalf taken die ik over de klasgroep verdeel. Zitten er te veel kinderen in mijn klas, dan voeg ik ook het kaartje 'rustweek' eraan toe.


De andere taken zijn: nummer 1 van de week, speelbak, postbode, vuilbak controleren, licht, ramen open en dicht, vegen, uitdelen, computers, bakken met koek en fruit, bord en ophalen.

* Over de nummer 1 van de week schreef ik vroeger al een aantal zaken, maar ik kom hier in de toekomst zeker nog op de terug.
* Bij ons op de speelplaats zijn er speelbakken en die moeten na het belsignaal worden opgeruimd. 
* De postbode brengt blaadjes of materiaal rond of helpt ons om bepaalde zaken in het secretariaat te krijgen (ik durf dat wel eens te vergeten ;) ).
* Bij het sorteren loopt er wel nog wat mis in een tweede leerjaar dus er worden leerlingen aangeduid om dit mee te helpen controleren.
* Bij het binnenkomen of buitengaan hebben we iemand nodig die voor het licht zorgt.
* Ramen open en dicht, vegen, uitdelen en ophalen spreken voor zich.
* Computers mogen aangezet worden, maar moeten 's avonds ook afgesloten worden.
* Bij ons op school mogen de leerlingen geen koekjes in verpakking meebrengen (voor de afvalberg + vuile speelplaats). Daarom heeft elke leerling een doosje mee met zijn of haar koek/fruit. Die verzamelen we 's morgens in een bak (waarover later nog een tikkeltje meer). Deze bakken moeten tijdens de speeltijden mee naar buiten genomen worden.
* Het bord moet af en toe proper worden gemaakt want ik schrijf nogal veel en graag :).

Bij de taken worden naamkaartjes gehangen. Zo weten de kinderen steeds welk taakje zij een week lang moeten verrichten. Soms duurt het twee, drie of zelfs vier weken, dat komt omdat ze elke week een plekje doorschuiven. Zijn ze de eerste leerling bij uitdelen, dan zijn de week erop de tweede leerling,... Sinds we zo'n grote groepen hebben, duiden we vier leerlingen aan voor deze taak. 

Hieronder zie je de verdeling voor komend schooljaar (met 33 leerlingen):
Nummer 1 van de week (1), speelbak (4), postbode (2 - want we hebben al gemerkt dat niet ieder kind even goed de weg kent op school), vuilbak controleren (2), licht (1), ramen (2), vegen (3), uitdelen (4), computers (3), bak met koeken/fruit (4), bord (1), ophalen (4), rustweek (2).

Van het moment ik de juiste klasvolgorde ken worden er naast de taken naamkaartjes opgehangen. Die zien er als volgt uit...


Hoe ik de klastaken introduceer op de eerste dag van het schooljaar, dat hoor je zeker later nog! Ik hou het hierbij voor vandaag. Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...