woensdag 16 augustus 2023

Rekenen tot 100 oefenen met Kraak de code

 Het is al een aantal jaar een vaste waarde in mijn klas: het spel 'Kraak de code'. Ik kwam het ooit ergens tegen op het net, maar ik maakte er uiteraard mijn versie van. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het meestal niet volhou tot het einde van het schooljaar. Terwijl de kinderen er eigenlijk wel naar vragen. Ik leg je vandaag uit hoe het werkt en wat je er allemaal voor nodig hebt.

Net voor de speeltijd in de voormiddag nemen de kinderen de invulkaart uit hun jeanszak. Miste je de aflevering over die stoelzakken, dan kun je hier nog eens terugkijken.

De invulkaart ziet er als volgt uit...

Ooit zag ik er een deur van een kluis in, maar hoe meer ik er naar kijk... hoe minder ik het zie :). Misschien dringt een nieuw sjabloon zich op, maar dat zal dan voor volgend schooljaar zijn. Deze versie ligt immers al klaar voor mijn 33 nieuwe leerlingen.

Wil je dit sjabloon ook graag gebruiken? Dan kan dat. 
Uiteraard kun je het ook aanpassen naar je eigen klasthema. 

Elk jaar maak ik nieuwe invulkaarten, zo kunnen de leerlingen met een proper exemplaar aan de slag. Deze sjablonen worden immers gelamineerd zodat er met een bordstift op geschreven kan worden. Elke kaart krijg een klasnummer en ze worden klaargelegd in een doos. Dat is een werkje dat makkelijk al in de vakantie kan gebeuren. Sjabloon afdrukken, lamineren, nummeren en klaar. 


Ik voorzag geen apart voorblad, ik plakte er gewoon een kopie van het sjabloon op.

Elke dag krijgen de kinderen vier oefeningen voorgeschoteld. Het is de nummer 1 van de week die deze fiches uit een doos mag trekken. De nummer 1 van de week hangt bij de klastaken. Deze aflevering op Gietjes Corner gemist? Kijk dan hier

De kaarten worden aan het bord opgehangen. Ik lamineerde ze zodat ze een lang leven beschoren zouden zijn, maar ik merk wel dat ze niet altijd even goed leesbaar zijn. Het is dus misschien een beter idee om ze gewoon op dik papier af te drukken. Want nu moeten we de oefeningen er soms nog eens onder met een stift noteren (wat eigenlijk de bedoeling niet kan zijn).

De fiches zien er als volgt uit.

Niet meteen de beste foto, maar je hebt wel een idee ;).

Ik maakte per onderdeel dat ik wil automatiseren een serie oefeningen. Alles wordt op verschillende kleuren afgedrukt zodat je makkelijk de verschillende soorten kunt onderscheiden.
* De splitsingen tot 10 op zalmkleur
* De oefeningen tot 10 op geel
* De oefeningen tot 20 op groen
* De maal- en deeltafels op blauw
* De oefeningen tot 100 op roze

In het begin van het schooljaar worden eerst de oefeningen tot 10 in een fichebak gestopt, daarna voeg ik steeds meer oefeningen toe. Alles werkte ik uit op A4, maar daarna drukte ik 2 vellen op één blad af. Zo bekwam ik kaarten op A5. Kun je deze fichekaarten ook gebruiken? Download ze dan hieronder.


Alle fiches zien er hetzelfde uit...


Ook deze tot aan 100 werkte ik allemaal uit. Dat zijn er maar liefst 5000! Wens je ook deze te ontvangen? Stuur dan zeker een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com!

Je kunt opteren om een map als muurtje te zetten zodat de leerlingen elk afzonderlijk werken. Ze lossen de vier oefeningen op en noteren de antwoorden op hun sjabloon. De nummer 1 van de week doet dit ook. Hij of zij mag dan door de klas lopen en de antwoorden gaan controleren. Duurt dit te lang, dan kan de juf of meester meehelpen. Een andere mogelijkheid is dat de nummer 1 van de week één letter van het team controleert en deze leerling controleert dan zijn eigen team. Over die teams vertel ik later meer. Dat zijn groepjes van 4 en elke leerling krijg een letter (A-B-C-D). Dit wordt met velcro op de bank geplakt.

Als er fouten zijn, dan moet de leerling in kwestie op zoek naar het juiste antwoord. Klaar? Dan mogen de leerlingen naar buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...