dinsdag 1 augustus 2023

Agenda invullen is niet altijd even eenvoudig

 Wie Gietjes Corner al een tijdje volgt, weet dat ik gebruik maak van een schoolagenda van Van In. Heel wat zaken die in het verleden voor het tweede leerjaar werden aangekocht, voerde ik af, maar de agenda blijft nog steeds een vaste waarde. Nochtans verdwijnt het aangekochte model in onze school in de meeste klassen want het eerste en het vierde leerjaar maakten zelf een sjabloon (die voor hen in de praktijk prettiger werkt) en in het vijfde en zesde wordt er uitsluitend nog online gewerkt. Ikzelf vind de agenda voorlopig nog steeds een handig hulpmiddel dus bij deze werden de liggende exemplaren terug besteld.



Aan mijn deur heb ik een dubbele pagina van mijn schoolagenda nagemaakt. Op die manier is de transfer voor de kinderen snel gemaakt. Ze zien wat er aan de deur staat en dit vullen ze 's morgens tijdens de ochtendroutine (waarover ik het later nog uitgebreid zal hebben) in. Dat ziet er als volgt uit...


Vooral niet op de foto en de deur letten, ik zit namelijk al een tijdje in een container. Maar hé, in januari zou ik naar de nieuwbouw kunnen verhuizen. Daar pik je hier zeker wel iets van op eens het zover is!

Heb je dezelfde schoolagenda of wil je de pictogrammen of schrijflijnen gebruiken? Dan kan dat. 
Klik hieronder op de juiste link.


Wie hier de laatste jaren vaak meelas, kent deze werkwijze en heeft wellicht ook al ergens de bijlagen zien passeren. Er is echter meer. Vorig jaar had ik een meisje met ASS in de klas en zij had het heel erg moeilijk met de transfer van het bord (of de deur) naar haar eigen schoolagenda. Daarom heb ik sinds het voorbije schooljaar hulpkaarten ter beschikking. Die zien er als volgt uit...


Ik nam gewoon een afdruk van de schoolagenda en printte die in een iets groter formaat af. Deze plak ik dan op de bank van de leerling. De maand wordt toegevoegd met een bordstift en ook het huistaakje wordt de avond voordien met diezelfde stift aangeduid. De dag van de week wordt in het bovenste witte hokje met velcro bevestigd, daaronder komt de datum. Op die manier hoeft de leerling in kwestie geen transfer meer te maken en slagen ook zij erin om na verloop van tijd hun schoolagenda zelfstandig in te vullen.

Eens je een aantal hulpkaarten en kleine pictogrammen hebt gemaakt, kun je weer een hele tijd verder. Als je alles natuurlijk na een schooljaar goed opbergt. Ik doe dat meestal in een omslag of doos. Zoals je hieronder ziet.



Uiteraard is ook dit materiaal beschikbaar. Klik hieronder en download snel!


Dit was het voor vandaag, maar morgen ben ik er zeker weer! Te beginnen met de nieuwe kalender, maar er komen ook nog heel wat dingen rond deze agenda. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...