dinsdag 22 augustus 2023

Klankkaarten zijn een handig hulpmiddel!

 Misschien hoorde je er nog niet eerder over, maar ik heb ook klankkaartjes gemaakt en dit als extra ondersteuning voor de kinderen die moeite hebben met spelling. Doorheen de jaren merkte ik dat er in het tweede leerjaar vaak ondersteuning nodig is wat letters en klanken betreft. Een gewoon kaartje met een letter of klank op was onvoldoende. Daarom ontwikkelde ik klankkaarten met een prent. Zo zien de leerlingen een link tussen de tekening en de gedrukte letter. Vroeger zagen die klankkaartjes er als volgt uit...


Ik had in eerste instantie een reeks van 18 kaartjes: sch, f, v, ie, oe, ui, eu, ng, nk, oei, ieuw, s, z, b, p, eeuw, ooi en aai. Jaren terug kopieerde ik dan zo'n kaartje en bevestigde ik dit met plasticfolie op de bank van het kind. Sommige leerlingen verwarren bijvoorbeeld de s en z en dan hing ik de s en z aan de bank. Zo kunnen ze luidop de woorden zeggen (stoel, ster en zaag, zon).

Na verloop van tijd kopieerde ik de klankkaartjes niet meer, ik kleurde ze in en maakte er gelamineerde exemplaren van. Ik verzamelde ze in een doosje zodat ik ze elk jaar opnieuw kon inzetten. Ik hoefde ze alleen met plakband aan de kinderen hun bank te bevestigen. Klank gekend? Dan kun je dit ook heel makkelijk weer verwijderen. 

Hieronder zie je de ingekleurde versie...



Omdat deze versie van de klankkaarten toch al enkele jaren oud is, vind ik de zwart-witte versie niet helemaal meer terug. Je kunt er hieronder wel nog de helft downloaden. De ingekleurde versie heb ik wel nog voor jullie.


Doorheen de jaren drongen er zich echter enkele vernieuwingen op. Zo vond ik dat de geschreven letters op de klankkaarten ontbraken en de tekeningen werden stilaan toch wat ouderwets. Daarom koos ik een paar jaar terug voor prenten rond Geronimo. Daarnaast merkte ik ook dat ik een aantal klanken miste in mijn verzameling. Vandaar dat ik vorige zomer aan de slag ging en een volledige nieuwe reeks ontwierp. Deze zien er als volgt uit...




Zoals je ziet, voorzag ik er niet enkel voor moeilijke klanken, maar ook voor moeilijke verbindingen (op schrijfmotorisch vlak dan). Voor de volgende klanken en lettercombinaties maakte ik een klankkaart: aai, au, b, bl, br, c, ch, d, ee, eeuw, ieuw, ei, eu, f, g, h, i, ie, ij, j, k, m, ng, nk, oe, ooi, ou, p, r, s, sch, t, ui, uu, v, vl, w en z.

Er is een versie zonder geschreven letters (zo kun je ook het handschrift van op jouw school gebruiken), maar ik heb ook een gescande versie van mijn ingevulde kaarten.

Ik deel hier al tien klankkaarten gratis met jullie. Ook het voorblad voor mijn doos vind je hieronder.


Ook interesse in alle andere klankkaarten? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com en ze komen allemaal jouw richting uit!

Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...