vrijdag 18 augustus 2023

Verjaren in stijl!

 Een tijdje terug toonde ik mijn verjaardagskalender. Miste je deze aflevering, dan kun je die hier herbekijken. Hij ziet er als volgt uit: taarten met de kaarsen van de leerlingen.


Alles wat je nodig hebt om zelf zo'n kalender te maken, kun je via bovenstaande link downloaden!

Via de kalender is het dus al duidelijk zichtbaar wanneer er iemand jarig is, maar uiteraard vieren we dat toch ook een beetje. Als de leerlingen binnenkomen, staat er verjaardagsmuziek op en hangen er slingers aan het bord en ramen. Ik maakte er zelf twee in vrolijke kleuren. 



Op de bank ligt een omslag met drie bonnen: extra speeltijd, huiswerk niet maken, een dag bij een vriendje naar keuze zitten. De kinderen mogen die bonnen afgeven wanneer ze dat zelf willen. Ik vermeld dit ook op de ouderavond want er zijn altijd mama's en papa's die niet geloven dat ze een huiswerkje niet hoeven te maken.




Wil je deze bonnen graag downloaden? Klik dan op onderstaande link!


Let wel: ze zijn niet van mijn hand! Ik weet alleen niet meer waar ik ze vond...


Alle omslagen verzamelde ik in een doos... Dat maakt het handig om ze tijdens het jaar weer te verzamelen. Anders bleven ze wel eens rondslingeren en moest ik in de vakantie te veel nieuwe bonnen maken. Uiteraard kan dat de bedoeling niet zijn ;). Aan de ommezijde van de bonnen staat telkens een klasnummer vermeld, zo weten we ook zeker dat de sloebers hun eigen bonnen gebruiken :). In de vakantie zoek ik de bonnen bij elkaar en bestempel ik nieuwe omslagen. Op die manier hoef ik de avond voor er iemand jarig is alleen maar mijn doos uit te halen en heb ik alles bij de hand.















Wil je het voorblad van de doos ook graag gebruiken? Download ze dan hieronder...


Op de bank liggen gelbalpennen, stiftjes en glitterstiften waar ze de hele dag mee kunnen schrijven. Ik kocht ze bij de Hema en bestelde er bij Maréchal, maar uiteraard zijn hier heel wat dingen mogelijk.

De jarige kiest ook een kaart en die gaat de hele klas rond. Eerst schrijven we er als leerkracht een korte persoonlijke boodschap op en daarna mogen alle leerlingen hun naam op de kaart aanvullen. Ik maakte drie soorten in drie verschillende talen: in het Frans, Engels en Nederlands. Telkens met een Geronimoprent.


Elke prent werd op een gekleurd blad geplakt. Zo kunnen de kinderen ook een kleurtje kiezen.

Wil je deze kaarten graag gebruiken? Download ze dan hieronder...

Daarnaast heb ik nog twee attributen om zichzelf ook wat te versieren. Dat is geheel vrijblijvend. Bij Bol.com bestelde ik een kroon en zelf maakte ik samen met mijn mama een cape. Ik zal er zelfs nog een tweede nodig hebben want ik heb dit jaar een aantal keer kindjes die op eenzelfde dag jarig zijn! De cape mogen ze zelfs boven hun jas aantrekken (voor op de speelplaats) en ook de kroon kan mee naar buiten. Dan ziet iedereen meteen wie er jarig is. Sommige kinderen vinden dat heel erg fijn, anderen doen dit liever niet. 

Wil je ook zo'n cape maken met dezelfde letters, dan heb ik het sjabloon voor de tekst.

Ik knipte de letters uit, legde ze op de juiste kant van de flockfolie en plakte ze vast. Deze letters worden dan nog eens uitgeknipt. Wil je meer weten over het werken met flockfolie? Dan zie je dit op Gietjes Maksels en Baksels - flockfolie. Eens alles uitgeknipt is, kun je de letters op je stof strijken, maar de letters hielden niet lang genoeg vast. Daarom besloot ik vorig jaar al om alle letters vast te stikken. Een serieus werkje, maar zo bleef de cape wel het hele jaar inzetbaar!



Alle de kaarten, slingers en balpennen verzamel ik ook in een doos. Die zie je hieronder afgebeeld... 



Wil je ook het voorblad voor deze doos gebruiken? Dan kan dat ook!


Op elke verjaardag wordt het verjaardagslied '’t Is feest' gezongen (dit lied wordt tijdens een muzische les aangeleerd, waarover later meer) en daarna maken we met z'n alle nog vuurwerk. We tellen tot 7 of 8 (of soms 9) en steken dan onze duim omhoog (terwijl we psssssssshhhhh zeggen), doen onze duim omlaag, naar links en naar rechts en besluiten met BOEM, OOOOH!!. 
Het verjaardagslied staat op een cd dat ik op een boekenverkoop kocht. Moest je geïnteresseerd zijn in het lied, stuur dan gerust een mailtje!


Wil je alles wat hierboven stond nog eens herlezen in een document met doelen? Dan kan dat. Ik maakte weer een draaiboek. Eén afdrukje en je hebt alles bij de hand!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...