dinsdag 27 augustus 2024

Begrijpend lezen met gezelschapsspellen

 We weten intussen allemaal dat het begrijpend lezen van de meeste kinderen niet meer zo goed is. Ik dacht er iets op gevonden te hebben, al moet je de frustratie in eerste instantie misschien even verbijten. Het heeft heel wat volharding nodig en knijp de eerste oefensessies misschien een oogje dicht...

Waar ik het over heb? Over mijn spelfiches bij de gezelschapsspellen uit mijn vroegere klas. Soms werd er wel eens een spel aan de Sint gevraagd of kocht ik hier of daar zelf iets leuks voor mijn hoekenwerk. Maar ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik de laatste jaren niet meer tot hoekenwerk kwam. Wat ik spijtig vond: voor mijn investeringen, maar zeker ook voor mijn leerlingen. Want een spel spelen kan leuk en leerrijk zijn. Zowel voor de kinderen als voor de leerkracht. Want je ziet enorm veel. Kunnen ze (net als hun juf) moeilijk tegen hun verlies, spelen ze graag, kunnen ze zich concentreren, spelen ze eerlijk, helpen ze elkaar,...? Daarom had ik vorig schooljaar het idee om de spellen tijdens het tandemlezen in te zetten. 

Tandemlezen is een manier van lezen waarbij de kinderen van het vijfde de kinderen van het tweede leerjaar begeleiden.

Maar kinderen kennen steeds minder vaak de spelregels en dan is het uiteraard moeilijk om overal tegelijk een woordje uitleg te doen. Je zou de spelregels kunnen meegeven aan het vijfde en hen vragen om dit als huistaak voor te bereiden, maar aangezien de nadruk bij tandemlezen op lezen ligt, vond ik dat ze het wel samen konden doen. Dan lezen ze en mogen ze 'spelen als beloning'. Dat kan bijvoorbeeld de invulling van het tandemlezen net voor een vakantie zijn.

Doe je niet aan tandemlezen, dan zijn de fiches uiteraard ook gewoon inzetbaar tijdens een spelkwartier of kun je ze ter verduidelijking in je kieskast bij het spel leggen.

De fiches zien er als volgt uit...


Ik werkte in totaal negen spellen uit. Ik had ook nog Junior Scrabble en Catan in mijn klas, maar daarvan heb ik voorlopig geen fiche. Wel van: Bank Attack, Doolhof, Halli Galli, Jenga, Jungle Speed (3 spelvarianten), Kiekeboe!, Mikado, Mumbo Jumbo en Teken het maar.

Ik drukte elke fiche een aantal keer af en bewaar ze in omslagen. Zo kan elke speler op zijn of haar eigen kaart meevolgen. Uiteraard kregen de enveloppen weer gepaste labels...


Wil je graag alle spelfiches en de labels voor de omslagen ontvangen? Dan kan dat!
Laat hieronder een reactie achter of mail meteen naar gietjescorner@hotmail.com!

Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sjabloon voor huiswerk schrijven rond hoofdletters

In de grote vakantie deelde ik een resem huiswerken rond de hoofdletters . Miste je die aflevering, dan kun je deze hier opnieuw bekijken. E...