zaterdag 3 augustus 2024

Een naamkaartje met vrolijke letters

 Ik ging vroeger heel vaak naar hobbybeurzen en boekenmarktjes om materiaal voor mijn klas te scoren. Sinds ik alleen ben (en dus alle kosten alleen moet betalen), blijf ik daar zoveel mogelijk weg. Niet dat ik er niet meer naartoe wil, maar ik moet nu eenmaal wat bewuster met mijn geld omgaan. Een huis op je eentje afbetalen, terwijl het eigenlijk met twee werd berekend, het is niet altijd even simpel. Maar we klagen niet. We vragen hier en daar een vrijwillige bijdrage en we zorgen ervoor dat Google Gietjes Corner steeds beter kent :).

In het begin van het schooljaar worden er vaak naamkaartjes gemaakt. Ik doe dat zelden nog omdat ik de meeste kinderen van onze school wel ken, maar we doen het wel bij de opstart van het tandemlezen. Dat is de leessamenwerking tussen het tweede en vijfde leerjaar. We merkten een tijd geleden (zonder dat we er eerst bij hadden stilgestaan) dat de leerlingen elkaar vaak helemaal niet kenden en door het gebruik van naamkaartjes trachtten we dat probleem uit de wereld te helpen. 

We deden dat niet zomaar, nee, we gaven de kinderen altijd wat input en dat resulteerde in heel mooie werkjes. Jammer dat ik er nooit foto's van heb getrokken. De inspiratiebron kan ik wel delen want alle voorbeelden van lettertypes komen uit het volgende boek...


In dit boek staan 15 originele lettertypes en die zien er als volgt uit...



De foto's zijn niet al te scherp, maar het geeft je toch een idee.

Wil je graag alle andere lettertypes toegestuurd krijgen, laat het me dan weten. Dit kan hieronder in een reactie of stuur zelf een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Ik maakte zelf een aantal omslagen met kopieën zodat de kinderen per groepje de voorbeelden voor zich kunnen leggen. Dat ziet er dan zo uit...



Tot morgen!

2 opmerkingen:

  1. Oh dit is inderdaad een leuke creatieve manier om hun namen te tonen!
    Graag ontvang ik dit document: katrijnvanesbroeck@outlook.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk en lief dat je dit deelt. Fanny.loobuyck@scolanet.be

    BeantwoordenVerwijderen

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...