donderdag 1 augustus 2024

Differentiëren doe ik met kaas!

 Misschien merkten jullie eerder al kaasjes bij mijn werkbladen op, alsook bij mijn Dagelijkse Kost. Weet je niet wat Dagelijkse Kost is, dan moet je beslist nog eens het volgende blogpostje lezen: 'Een dagstarter in de vorm van Dagelijkse Kost'

De laatste jaren gaat er heel veel tijd en aandacht naar individueel aangepast onderwijs. Kinderen moeten genoeg uitgedaagd worden, maar verdienen ook zorg op maat als ze ergens niet zo goed in zijn. Daarom bedacht ik de volgende manier om kinderen op verschillende snelheden te laten werken. Ik weet dat er al heel wat methodes bestaan, maar deze vind ik handig en gebruiksvriendelijk tegelijk. Je hebt niet veel materiaal nodig en je sluit eigenlijk niemand uit. Het is ook makkelijk om een kind in de loop van de tijd naar een andere groep te laten overstappen. Ik maak gewoon gebruik van onderstaande kaartjes. Geronimo voor de jongens, Thea voor de meisjes. De kaartjes worden in de loop van september op de hoek van de bank van de leerlingen bevestigd (met velcro).



Soms ligt het niveau van taal en rekenen zodanig uit elkaar dat een opsplitsing noodzakelijk is. Al is dat in het tweede leerjaar niet zo simpel, want kinderen weten niet goed wat er onder welk vak valt. Dus ik wil de kaartjes hieronder wel delen, maar ik gebruikte ze de laatste jaren zelf niet meer bij 7-jarigen.


Het gaat niet alleen om tempo, maar ook om de moeilijkheid van de oefeningen. Op de meeste blaadjes en in de werkboekjes die ik voor mijn klas heb gemaakt, zul je vaak kaasjes zien opduiken. Kinderen die één kaasje op hun bank zien, die hoeven enkel die oefeningen te maken. Leerlingen met twee kaasjes, maken één en twee kaasjes en kinderen met drie kaasjes maken alles. Al kun je soms ook opteren om de kinderen met drie kaasjes bijvoorbeeld enkel de drie kaasjes te laten maken (dit zijn vaak ook uitbreidingsoefeningen). Of je kiest er voor om ze twee en drie kaasjes te laten maken. Dat kun je mondeling afspreken. Of uiteraard kun je ook meerdere kaartjes op de banken hangen. Eén en twee of twee en drie kaasjes,...

Door op deze manier te werken, merk ik dat ook minder snelle werkers eens eerst klaar kunnen zijn met hun blad. Je ziet ze dan alleen maar groeien :).

Wil je alvast nu al aan de slag met de kaartjes? Download ze dan hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...