dinsdag 20 augustus 2024

Extra materiaal voor het aanbrengen of verder ondersteunen van de tafels

 Een paar weken terug postte ik hier nog eens mijn tafelboekjes. Ze kunnen tijdens de lessen rond de maaltafels ingezet worden, maar evenzeer als extra inoefening, herhaling of als hulpmiddel in de zorgklas. Voor sommige leerlingen is dit echter nog onvoldoende. De overgang van concreet naar abstract gaat soms te snel waardoor er nog andere hulpmiddelen nodig zijn. Daarom bedacht ik de volgende kaartjes...

Deze prenten vind je telkens terug op het eerste blad van het tafelboekje. Ze stellen een groepje van deze tafel voor. Heeft er een leerling moeite met de tafel, dan kan dit een handig hulpmiddel zijn. In plaats van groepjes te tekenen, leggen ze het aantal kaartjes die ze nodig hebben. Bijvoorbeeld 5 x 2 = 5 kaartjes met een paar schoenen. Op die manier kunnen ze effectief gaan tellen en zien ze beter wat 5 x 2 eigenlijk wil zeggen. 

Deze kaartjes kunnen ook op dezelfde kleuren als de andere tafelkaartjes worden afgedrukt. Dan is de link nog duidelijker. Weet je niet waarover ik het heb, kijk dan zeker nog eens terug naar dit blogpostje (over de wandplaten) of over het artikel rond het tafelmapje.

Wil je deze kaartjes graag inzetten, dan kan dat heel eenvoudig. Download ze hieronder.

Hulpkaarten voor de tafels (voorstelling van de groepjes)

Dat doet er mij aan denken dat ik ook nog ander materiaal heb. Deze afbeeldingen gebruik ik dan vooral bij de aanbreng van de tafels om groepjes voor te stellen. 



Het zijn niet de meest professionele foto's, maar ik denk dat jullie zich kunnen voorstellen wat er in de doosjes zit. Ik heb er zo vijf. Eentje met een honderdtal uiltjes, dan auto's en daarnaast nog bomen, lieveheersbeestjes en paddenstoelen. Een serieus werkje om alles netjes uit te knippen, maar ze gaan al een aantal jaren mee en ze komen echt goed van pas. Van wat magneetlint voorzien en je kunt ze heel snel aan het bord bevestigen. 
Of je kunt de kinderen groepjes laten leggen op hun bank. Geef hen een tafelkaart of laat hen zelf een tafel kiezen. Zorg dat er ergens op de bank ook een klasnummer staat (dat kan met een wisbordje of op een kladblad,...). Dan is het heel eenvoudig om een tabel aan ieder kind te geven en hen de tafel die bij de groepjes hoort te laten opschrijven. Ze kunnen de tafel ook oplossen (uit hun hoofd of door de figuurtjes te tellen).

Wil je deze figuren ook graag gebruiken? Klik dan hieronder.

Uiteraard kan dit met gelijk welke figuren! En ook tijdens de rekenlessen tot 10 en tot 20 zijn ze zeker bruikbaar!

Ook het inoefenblad heb ik snel voor jullie gemaakt. De ideeën ontstaan hier zelfs door gewoon materiaal voor te stellen :).


Veel plezier ermee en tot gauw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...