maandag 12 augustus 2024

Bundels voor de leesmap

 Op dinsdag gaf ik de afgelopen jaren altijd een leeshuiswerk mee naar huis. Vroeger was dat een serieuze zoektocht (en dat bleef het eigenlijk altijd een beetje). Wat moest ik meegeven? Gedifferentieerd of niet? Hoeveel? Waar haalde ik geschikt materiaal? enz. Daarom werkte ik de voorbije schooljaren van alles uit. Sommige dingen gebruikte ik amper en er bleven ook een aantal projecten liggen. Een vakantie als deze is dan ideaal om orde op zaken te stellen. Over de algemene zaken rond dit huiswerk heb ik het in de toekomst zeker nog, maar ik wil vandaag heel graag al een aantal bundels aan jullie voorstellen.

Voor sommige kinderen zullen ze in het begin van het tweede leerjaar zeker nog te moeilijk zijn, maar ze kunnen een goeie inoefening voor je sterkere lezers zijn. Ook in het eerste en derde leerjaar zijn ze zeker nog inzetbaar. Er is afwisseling tussen woordenreeksen en verhalen.

Een bundel ziet er als volgt uit...


De eerste bundel telt 23 bladzijden.

Ik voorzie de blaadjes telkens van leesmannetjes omdat de leerlingen daarop kunnen aanduiden wanneer ze het blaadje hebben gelezen. Om goed te oefenen, lezen ze een blad beter verschillende keren. Ik laat de kinderen een datum noteren en een mannetje per leesbeurt kleuren. Je kan voor drie kleuren opteren: groen als het al heel vlot gaat, geel (of oranje) als het nog niet zo goed gaat en rood als het heel erg moeizaam gaat. Uiteraard kunnen ouders hierin ook mee helpen beslissen. Op die manier zie je ook als leerkracht hoe het gaat. 

Voor het schrijven van de datum is er misschien net wat te weinig plaats, daarom is het een idee om iets minder leesmannetjes per blad te zetten (en ze wat wijder uit elkaar te schuiven).

Wil je deze bundel graag gebruiken? Dan kan dat. Download hem hieronder.

Er zijn echter nog andere twee bundels te verkrijgen. Ook telkens van 20 of meer bladzijden!
Interesse? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Tot morgen!

14 opmerkingen:

  1. marjorie.vermeiren@sjschool.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook graag de bundels ontvangen 🙂. amber.symens@deleerheide.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amber.symens@deleerheide.be

    BeantwoordenVerwijderen
  4. yaleesa.ghysens@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. loes.bijster@so.antwerpen.be :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel graag! hannelorecappelier@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Els.daems@vokan.be
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. cleo.parmentier@sabko.be - Alvast bedankt! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. cleo.parmentier@sabko.be - Alvast bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zou heel graag de overige bundels ontvangen. Mooi materiaal! veerle.duhoux@basissintcarolus.be

    BeantwoordenVerwijderen
  11. koepichke@hotmail.com
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook interesse in de andere bundels. Saarnicky@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou heel graag de andere bundels ontvangen. eline.sioen@staho.be

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey! Wat een leuk materiaal!
    Ik zou ook graag de overige bundels ontvangen, alvast heel erg bedankt!
    phaedra.moureaux@kids.be

    BeantwoordenVerwijderen

Laatste delen Jip en Janneke

 Annie M.G. Schmidt is een fenomeen uit de Nederlandstalige literatuur en misschien is Jip en Janneke  een tikkeltje oubollig, ik vind het n...