zaterdag 24 augustus 2024

Een oefenschrift is een heel handig differentiatiemiddel

 Differentiëren doen we allemaal, maar heel vaak op verschillende manieren. In de handleiding zorgt men meestal al voor een aanpak op uiteenlopende niveaus, maar ik werk daarnaast ook nog graag met een oefenschrift. Dit is voor elk kind een persoonlijk document. Hierin worden oefeningen geplakt of geschreven waar deze leerling nog moeite mee heeft. Deze kunnen heel uiteenlopend zijn: van schrijfmotorische oefeningen tot rekensommen, van leesmoeilijkheden tot extra oefeningen spelling. Uiteraard kan het schrift ook klassikaal worden ingezet als je bijvoorbeeld snel wat woorden of getallen tot 100 wil dicteren. Iedereen heeft het bij de hand (want het zit in de stoelzak, waarover later meer) en je kunt er dus meteen mee aan de slag. Ook als je na school nog even aan het verbeteren bent en ergens een probleem opmerkt, dan vind je het schrift van iedereen moeiteloos en kun je heel snel handelen. Dat was vroeger even anders toen ik het schrift uit banken moest gaan vissen. Bij sommige leerlingen vond ik het in vijf seconden, bij anderen kon het wel een paar minuten in beslag nemen :).

Via de jaarlijkse bestellingen, vroeg ik naar A4-schriften met lijnen en plakte ik er het volgende voorblad op.


Wil je dit voorblad graag gebruiken? Download het dan hieronder.

Het idee voor dit schrift keek ik jaren geleden af bij een collega van mij. Het toeval wil nu dat zij dit jaar mijn plaatsje in het tweede leerjaar opvult. Benieuwd of zij er ook nog mee zal werken. Ik zal het alvast proberen te introduceren in de klassen waar ik kom. Niemand zal verplicht worden, maar ik zal het toch even voorstellen als een heel handig hulpmiddel :).

Vooraan in het schrift plakte ik ook een briefje voor de ouders. Op die manier wisten ze wat er hen en hun kinderen te doen stond.

Wil je jouw brief op die van mij baseren? Klik dan hieronder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sjabloon voor huiswerk schrijven rond hoofdletters

In de grote vakantie deelde ik een resem huiswerken rond de hoofdletters . Miste je die aflevering, dan kun je deze hier opnieuw bekijken. E...